Bilåret 2023: Mange og tøffe nedturer
Endringer i bilavgiftene styrer nybilsalget
Både for bilbransjen og for bilkundene ble 2023 et helt spesielt år. Bransjen gikk fra et år med masse kunder og lite biler tilgjengelig, til et nytt år med god tilgang på biler – men alt for få kunder.
Bakteppet for dette skiftet var en periode med stigende renter, høye strømpriser og en generelt høy prisstigning. Politikerne strødde ekstra salt i såret, med ny vektavgift og moms på elbilpriser over 500.000 fra 1. januar 2023!
Avgifts grep på toppen av en strammere økonomi for de fleste fikk naturligvis følger. Mest synlig var det at nybilkjøpere i stort antall revurderte bilønskene sine – og flyktet til et kokende bruktbilmarked. Ikke minst var det god etterspørsel etter nyere biler med fossil drivlinje – aller helst diesel.
For å stimulere nybilmarkedet – og aller mest for å sette enda mer fart på bestselgeren Model Y – klemte Tesla til med et usedvanlig kraftig priskutt i midten av januar. Med Tesla Model Y som bestselger i 2023, med 18,2 prosent andel av det totale antallet nybilregistreringer, kan vi trygt si at de lyktes!
Mer edruelig prisnivå
Teslas aggressive markedspolitikk tvang også andre merker til å revidere nybilprisene sine med til dels store priskutt. Det manglet heller ikke på svært fristende leasing- og andre finansieringstilbud. For bilkjøperne var resultatet et langt mer edruelig prisnivå for nye elbiler – selv om det heller ikke manglet på misfornøyde kunder; de som kjøpte bilen sin til høyere pris noen dager før priskutt ble annonsert!
Uforutsigbarhet preget også prisnivået på nyere brukte biler. Ikke minst gjaldt dette nyere og dyrere brukte elbiler, der prisen på samme modell kunne svinge opptil sekssifret nærmest over natten. Summen av dette, ble nesten 507.000 eierskifter i 2023 – på nivå med toppåret 2022.
Sterkt Toyota-år
Det norske nybilmarkedet raste hele 27 prosent i 2023 sammenlignet med 2022. Andelen elbiler utgjorde 82,4 prosent, noe som gjør at stadig flere er mer og mer skeptiske til muligheten for å nå målet om bare utslippsfrie nye biler i salg her i landet i 2025.
Toyota bidro spesielt til denne skepsisen. Rett nok hadde de sin elbil bZ4X på 4. plass på topplisten, men de hadde også hybridene Yaris, Rav4 og Corolla solid inne på 20 på topp – og var landet nest største bilmerke etter Tesla.
Foto: Frank Williksen
Utfasingen fortsetter
Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV): – Tydeligvis er det fortsatt en god del som gjerne vil ha ladbare hybrider og hybrider med bensinmotor. Samlet utgjorde disse biltypene nesten 14 prosent av nybilregistreringene i 2023. De ladbare hybridene fikk en kraftig avgiftsøkning i 2023, noe som har betydd en nedgang i antallet sammenlignet med 2022. Nye ladbare bensinhybrider endte på 9 969, og det var 36,1 prosent færre enn året før.
Utfasingen av rene bensin- og dieselbiler fortsetter, og til sammen endte de tradisjonelle drivlinjene i 2023 på 4 610 biler og 3,7 prosent av de samlede nybilregistreringene. Det er det laveste antallet vi noen gang har sett, sier Solberg Thorsen i en kommentar.
Vil ta lenger tid
– 2023 ble et tydelig eksempel på hvordan endringer og økninger i bilavgiftene styrer nybilsalget. En utfordrende økonomi fikk mange til å avlyse eller sette nybilkjøpet på vent. Spørsmålet er om ikke politikerne tok en litt for krapp sving med sine nye elbilavgifter, for det skal holde hardt å nå målet om at alle nye personbiler skal være utslippsfrie fra 2025.
Å ta igjen alle de siste 17-18 prosentene på under ett år, blir utfordrende, sier Solberg Thorsen videre.
– Og selv om elbilandelen sannsynligvis vil fortsette å øke i 2024, vil det med dagens takt i nybilmarkedet ta lenger tid enn ønskelig å få skiftet ut de fleste bensin- og dieselbilene til nullutslipp.
Bekymret
OFV-sjefen er derfor noe bekymret over det sviktende nybilsalget for tiden:
– Mens desember 2022 ga «all time high», ga januar 2023 «all time low», og endte med under 1 900 nye personbiler. Det var det laveste januar-tallet for førstegangsregistrerte nye personbiler siden 1962. Og det har aldri noensinne vært så stort fall fra en måned til neste.
Det er grunn til å være bekymret over den lave interessen for å kjøpe ny bil som vi ser nå. Det høye rentenivået og innstramminger i låneforskriften påvirker nybilsalget kraftig, og det siste markedet trenger er enda høyere bilavgifter om vi skal få til det grønne skiftet. legger Solberg Thorsen til.
Velger det kjente i stramme tider
Det er verdt å legge merke til at lista over de 20 mest solgte bilmerkene i 2023 domineres av velkjente bilmerker med til dels lang historie i Norge. Først på 12. plass finner vi et av de nye kinesiske merkene, MG, med 2,6 prosent markedsandel i 2023. Polestar følger som nr. 16, og BYD er på 18. plass.
– Selv om det de siste årene har kommet en lang rekke nye merker og modeller, ser vi at de fleste velger bilmerker de har et forhold til fra før, eller som de kjenner til, når det blir tøffere økonomiske tider.
Nye små elbiler kommer
Mange nykommere sliter derfor med å feste grepet om kundene, sier Solberg Thorsen.
– Men her kan det skje store endringer, for det vil komme en rekke mindre elbilmodeller fremover, og flere av disse kommer fra nye bilprodusenter. De nye små elbilene vil trolig også vi ha et gunstig prisnivå for mange, og det blir spennende å se hvordan dette slår ut i forhold til merker og modeller i 2024, sier Øyvind Solberg Thorsen til slutt.
Tøft år
Hvordan ser så bransjen selv på utviklingen det siste året? Kommunikasjonssjef Andreas Bibow Handeland i Bilimportørenes Landsforening svarer slik:
– Det er ikke til å stikke under en stol at 2023 ble et tøft år for bilbransjen. Året var preget av sterk prisvekst, høyere renter og dyr strøm, og på toppen av dette ble det innført moms på elbiler med pris over 500.000 kroner.
Når kjøpekraften blir svekket, og avgiftene samtidig øker, sitter folk naturligvis mer stille i båten.
Bilen binder Norge sammen
– Innføringen av moms på elbiler som koster mer enn 500.000 kroner viser hvor hardt avgiftspolitikken slår ut på bilsalget. Det blir litt som å dra i håndbrekket i en tid der man skal flytte flest mulig over på utslippsfri teknologi, som vi er avhengige av dersom vi skal nå de ambisiøse klimamålene Stortinget har satt, sier Handeland.
– Bilen er selve bindeleddet i Norge – et land med lange avstander og utfordrende topografi. Den knytter mennesker, varer og tjenester sammen, og står for 80 prosent av persontransporten, og 2/3 av all godsfrakt.
Behov for 200.000 nye elbiler – hvert år
– Ifølge en rapport Menon Economics har utarbeidet for Statens vegvesen skaper veien verdier for 1.100 milliarder kroner hvert år. Bilen er en del av løsningene på klimautfordringene, men da må man ha kjøps- og bruksavgifter som sikrer en rask utskifting av bilparken, samt incentiver og ladeinfrastruktur som holder følge.
En rapport Oslo Economics har utarbeidet på vegne av BIL, NBF og OFV viser at det vil være behov for å registrere 200.000 nye elektriske personbiler hvert år frem mot 2030, dersom man skal nå målet om 55 prosent utslippskutt.
Det viser at vi trenger et moderne bilavgiftsystem, og at det ikke fases inn nye kjøps- eller bruksavgifter som svekker utskiftningstakten, sier Andreas Bibow Handeland til slutt
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved service
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i Klubb MECA har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.