Studiobilde av en grå Toyota C-HR+

For Toyota har andre halvår 2025 vært uvanlig stille. Men det skal ikke minst denne nyheten bøte på – forventningene er store til C-HR+. (Foto: Toyota)

 

Bilåret 2025: Elbil-moms, Tesla-dominans og rekordhøye salgstall

På tampen av et bilår som både har vært begivenhetsrikt og til tider turbulent, er det tid for en oppsummering. Vi har sett voldsomme prisjusteringer, alle nye personbiler som selges her i landet er i praksis utslippsfrie – og også i 2025 har flere nye kinesiske (elbil)merker debutert på det norske markedet.

Publisert: 16.desember 2025tter: MECA

Nye elbilmerker og teknologiske nyvinninger i 2025

På toppen av det hele har vi fått en flom av nye modeller som først og fremst bekrefter hvor raskt den teknologiske utviklingen nå går. Selv i rimelige prisklasser er det helt vanlig at en elbil nå har 450 – 550 kilometer rekkevidde, og med ladetider som blir stadig kortere. Hard konkurranse har sørget for at bilkjøpere kan velge mellom flere rommelige og godt utstyrte modeller med god rekkevidde til priser rundt 300 000 kroner.
Det har rett og slett vært mye å fordøye av nyheter, for oss alle!

Grå Tesla Model Y i fornyet versjon i 2025

Tesla Model Y i sterkt fornyet versjon ble en ekstra viktig modellnyhet i 2025. (Foto: Tesla)

Bilåret 2025 sett fra bransjen: Hva husker ekspertene best?

Vi har stilt noen spørsmålet om hva de husker best fra bilåret 2025 til Bilimportørenes Landsforening (BIL), Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og Norges Bilbransjeforbund (NBF)

  1. Hva var viktigste hendelse på det norske bilmarkedet i 2025?
  2. Hva husker du best fra bilåret 2025?
  1. Hva var den største overraskelsen i bilmarkedet 2025?
  2. Hva var den største skuffelsen for bilbransjen i 2025??
  1. Hva var årets viktigste nye bilmerke eller bilmodell og hvorfor?

Nye Tesla Model Y

Her er svarene vi fikk fra direktør Harald J. Andersen i Bilimportørenes Landsforening (BIL)

Mann  med dress sitter i framsetet på en blå bil med døren åpen

– Regjeringens forslag til statsbudsjett 2026 var nok årets største skuffelse, mener BIL-sjef Harald J. Andersen. (Foto: BIL)

  1. Viktigste hendelse på det norske bilmarkedet i 2025?
    – Det er vanskelig å se bort fra den svært overraskende og svært skuffende brå og voldsomme moms-økningen på elbil i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. Og det rushet dette har medført til landets bilforhandlere i årets siste uker. 2025 blir trolig tidenes personbilår, med over 180.000 nyregistrerte biler.
  2. Hva husker du best fra bilåret 2025?
    – På den ene siden Volkswagens sterke posisjon og stabile utvikling gjennom hele året. På den andre siden Teslas svake start på året. Og deretter rekylen som kom mot slutten av første kvartal, og som gjentok og forsterket seg mot slutten av både andre og tredje kvartal. Og som nå toppes med eksplosiv vekst i november og trolig desember.
  3. Hva var den største overraskelsen i bilmarkedet 2025?
    – Den største overraskelsen er nok, hvis vi kun ser på tallene, Toyotas svake utvikling gjennom annet halvår. Samtidig var jo dette egentlig en ventet utvikling, og skyldes rett og slett forsinkede leveranser av nye biler fra fabrikk. Det er god grunn til å tro at Toyota går inn i det nye året med en betydelig ordrereserve, og at vi igjen vil se sterke tall fra Toyota neste år.
  4. Hva var den største skuffelsen for bilbransjen i 2025?
    – Igjen, vanskelig å se bort fra regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026.
  5. Hva var årets viktigste nye bilmerke eller bilmodell og hvorfor?
    – Hvis vi kun ser på registreringstallene, er det nok vanskelig å komme utenom den faceliftede Tesla Model Y.

Varebilmarkedet skuffet

Slik svarer Geir Inge Stokke, adm. direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Mann med blå dress står på en balkong med glassrekkverk foran grønne trær

  1. Viktigste hendelse på det norske bilmarkedet i 2025?
    – Det viktigste som skjedde i 2025 var at Norge i praksis innfridde 2025-målet for nye biler: Elbilandelen passerte 95 prosent for året, og flere enkeltmåneder lå den helt opp mot 98 prosent. Dette markerer et historisk skifte i nybilmarkedet. Samtidig viste 2025 at selv med en rekordhøy elbilandel i nyregistreringene, er det fortsatt en lang vei å gå før hele bilparken blir utslippsfri. Bare litt over 30 prosent av personbilbestanden er elektrisk, og snittalderen på bilparken ligger fortsatt rundt 11,5 år. 2025 ble dermed både et gjennombruddsår og en påminnelse om at fornyelsen av bilparken tar tid.
  2. Hva husker du best fra bilåret 2025?
    – Det som står sterkest igjen fra 2025 er den ekstraordinære markedstakten inn mot årsslutt, drevet av usikkerhet rundt fremtidig nedtrapping av momsfritaket på elbiler, mange gunstige kampanjer, bedre tilgang på biler og en gradvis forbedring i økonomien. En historisk sterk november, og svært høye registreringstall gjennom høsten, illustrerer hvor kraftig markedet responderte. At Tesla igjen tok mer enn en tredjedel av markedet i november, ble et tydelig bilde på årets dynamikk.
  3. Hva var den største overraskelsen i bilmarkedet 2025?
    – Den største overraskelsen var kanskje Teslas sterke posisjon i Norge, til tross for betydelig nedgang i store deler av Europa. At Tesla både økte markedsandelen gjennom året, satte ny årsrekord allerede i november og dominerte modellstatistikken i et stadig mer konkurranseutsatt marked, var tydeligere enn mange hadde sett for seg. I tillegg kom regjeringens foreslåtte – og for brå – utfasing av momsfritaket for elbiler fra 2026, som utløste en rask forskyvning i markedet og bidro til det sterke registreringsnivået mot slutten av året.
  4. Hva var den største skuffelsen for bilbransjen i 2025?
    – Den største skuffelsen i 2025 var utviklingen i varebilmarkedet. Til tross for en svært positiv økning i el-andelen blant nye varebiler, forble det totale salgsvolumet svakt gjennom store deler av året. Dette viser at mange bedrifter fortsatt avventer større investeringer, og at økonomisk usikkerhet og manglende forutsigbarhet i rammevilkårene hemmer fornyelsen av varebilparken.
  5. Hva var årets viktigste nye bilmerke eller bilmodell og hvorfor?
    – Bilmarkedet i år har vært preget av sterk konkurranse blant merkene, og et bredt utvalg populære modeller. Men Volvo EX40 kan løftes frem som en modell som fikk særlig betydning og ble representativ for utviklingen i 2025. Den plasserte seg stabilt i toppen av statistikken gjennom høsten, og illustrerte hvordan mellomklasse-SUV-ene befestet sin posisjon som kjernen i markedet. EX40 traff et bredt publikum med kombinasjonen av pris, rekkevidde, plass og utstyr, og ble et tydelig uttrykk for et mer modent og bredt elektrisk modellutvalg.

Moms-sjokk og rekruttering

Hva husker NBF best fra bilåret 2025 i Norge – Kommunikasjonssjef Egil Steinsland, NBF, svarer slik:

Profilbilde av en mann med mørkt hår, skjegg og bart med mørk dress og grå skjorte

– Regjeringens forslag til en kraftig innfasing av moms på elbiler var en svært viktig hendelse – og enda viktigere var det at MDG og SV tvang frem en langt lavere takt i innfasingen, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF. (Foto: NBF)

  1. Viktigste hendelse på det norske bilmarkedet i 2025?
    – Regjeringens varsling om en stor innfasing av mva på elbil er sentral. Det ga en voldsom og for noen kaotisk avslutning på bilsalgsåret. Men viktigere var at SV og MDG presset frem en mer fornuftig og slakere innfasing av mva i 2027 og 2028. I tillegg er fremveksten av kinesiske merker noe som påvirker og endrer bransjen.
  2. Hva husker du best fra bilåret 2025?
    – I tillegg til alt om mva, er det mye å nevne. Kampanjen «Bilbransjen er ikke for hvem som helst»; storsatsningen på rekruttering ble iverksatt. Den minneverdige stemningen på Bilbransjens dager. Ellers bet man seg jo merke i Teslas evne til stor utlevering med 2 299 biler på en uke!
  3. Hva var den største overraskelsen i bilmarkedet 2025?
    – Blir veldig mye mva her, men det var jo et sjokk da det kom. Litt mindre overraskende var det at det ble justert i det endelige Statsbudsjettet. Generelt slutter man jo aldri å la seg overraske over bilbransjens forhandlere og verksteders evne til tilpasning og modernisering. I tillegg møter jeg stadig sykt flinke og hyggelige folk som vil bidra til et godt bransjefellesskap, f.eks. i våre bransjeutvalg, eller bare når man ringer og spør. Det burde ikke overraske lengre, men det er gledelig.
  4. Hva var den største skuffelsen for bilbransjen i 2025?
    – Ingen skuffelser! Tror nok jeg skriver under på at 2025 var et godt år!

 

  1. Hva var årets viktigste nye bilmerke eller bilmodell og hvorfor?
    – Vi er merkeuavhengige, ingen nevnt ingen glemt. Men hver eneste nye modell er vel den viktigste for det enkelte merket. Hvis vi tvinges, så er det jo interessant at en modell i et prissegment flere har råd til kom med 800 km rekkevidde.
Hvit Volvo EX40, parkert i skogen

Volvo har suksess med EX40, fabrikkens el-utgave av XC40. (Foto: Frank Williksen)

Når er fristen for EU-kontroll på din bil?

Skriv inn registreringsnummer på bilen din nedenfor og sjekk fristen for periodisk kjøretøykontroll (PKK) på din bil.

Nærmet det seg fristen for EU-kontroll?

Husk at også etterkontroll av periodisk kjøretøykontroll (PKK) må gjennomføres innen den opprinnelige fristen for EU-kontrollen, eller senest to måneder etter at den ble utført.

Du er vel medlem i vår kundeklubb?

Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved bilservice
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti mot fabrikasjonsfeil på reservedeler og på arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i MECA kundeklubb har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.