Bilmerkene som forsvinner fra Norge – hvem ryker først?
Det har aldri vært så mange bilmerker på det norske markedet som etter at flommen av nye kinesiske bilmerker for alvor startet for noen få år siden. I skrivende stund er hele 14 «nye» kinesiske merker mer eller mindre aktive her i landet – og flere står og skraper på døren for å komme i gang.
Publisert: 10.oktober 2025
Forfatter: BilMedia, en avdeling i Bilforlaget, for Bilverkstedkjeden MECA
Over 70 bilmerker i Norge – men markedet er for lite
Ved utgangen av august var det nærmere sytti personbilbilmerker på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Selv om noen ganske få av disse omfatter også minibusser, er det uansett alt for mange igjen på et bittelite bilmarked som det norske. Det sier også litt at det på årets statistikk er 23 flere merker enn for bare ti år siden, i 2015.
Det er rett og slett ikke på langt nær kunder nok for alle disse bilmerkene. Dette har noen allerede innsett og trukket seg ut, eller – som Fisker – gått konkurs.
14 kinesiske bilmerker har registrert biler i Norge
Kinesiske merker som har prøvd seg og gitt opp, er hittil DFSK, Ora, HiPhi, Forthing, LEVC, Chery, Geely Auto og Aiways. Flest biler registrerte DFSK, ikke mindre enn 86 eksemplarer. I den andre enden: Aiways med null biler og Geely Auto og Chery med to hver, slik det fremgikk av en sak på Broom.no nylig. Noen aktører har i tillegg bare vært inne og luktet på markedet, men valgt ikke å satse foreløpig.
Ved utgangen av august måned hadde hele 14 kinesiske personbilmerker registrert nye biler her i landet hittil i år, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Changan er det nyeste kinesiske merkt her i landet. Debutmodellen er Deepal 05- en SUV som er mye bil for pengene. (Foto: Frank Williksen)
Hvilke bilmerker har klart å etablere seg i Norge?
Det sier seg selv at et lite marked som det norske ikke er bærekraftig for et så høyt antall bilmerker som tilfellet nå er. For å få et innside-tips om hvordan dette vil utvikle seg, tok vi en prat med en som har fingeren tett på pulsen til det norske bilmarkedet, redaktør Knut Skogstad i Broom.no.
– Hvilke nye kinesiske bilmerker har klart å etablere seg på det norske markedet, og hvor mange tror du det er rom for på litt lengre sikt?
– Hvis vi ser bort fra Polestar som er svensk-kinesisk, er det tre merker som har klart å oppnå ganske bra salg over tid: MG, BYD og Xpeng. For de øvrige har salget vært svært begrenset, særlig etter at det ble innført delvis moms på elbiler fra 1. januar 2023.
Norske elbilfordeler endres – og det merkes
– Frem til da var også etterspørselen etter elbiler høyere enn det importørene klarte å levere. Fra 2023 endret markedet seg dramatisk. Totalsalget falt, samtidig som stadig flere merker kom inn. Det ble krevende for bransjen.
Strengt tatt er det nok ikke rom for flere merker. Det vil si: Hvis flere skal etablere seg og lykkes, kreves det fort at andre forsvinner ut. Det norske markedet er ikke stort nok til at det over tid er liv laga for så mange merker som vi har i dag, sier Knut Skogstad.
– Kan vi vente at det ennå står flere kinesiske elbilmerker i kø for å prøve seg i Norge?
– Vi vet at det er flere merker som jobber med Norgesplaner, og som temmelig sikkert kommer hit. På kort sikt vil det gjøre markedet enda «trangere» enn det er i dag.

Ford satser også tungt på elbil, og en viktig modell nå er Ford Capri. (Foto: Frank Williksen)
Gamle bilmerker i Norge sliter med salget
– Mange bilmerker – også med lange tradisjoner på det norske markedet – sliter nå med svært lav markedsandel. Kan vi vente at noen av disse kaster kortene – og hvilke er mest i faresonen?
– Det vil overraske om ikke også noen av de «gamle» vil forsvinne ut. Slik det ser ut nå, vil det norske bilmarkedet bli tilnærmet et rent elbilmarked. For merker som ikke satser tungt på elbil, blir det da svært krevende.
Merker som DS, Honda, Subaru og Jeep har hatt noen blytunge år i Norge. Blir de her – eller forsvinner de ut? Det er ikke lett å spå, det er mange ting som spiller inn her.
Kan Tesla beholde sin posisjon i Norge?

Det er ventet at Tesla vil få tøffere konkurranse i årene fremover. (Foto: Frank Williksen)
– Hvor annerledes tror du det norske «bilmerkekartet» ser ut om for eksempel 10 år fra nå?
– Det er sannelig vanskelig å spå. For ti år siden var det ikke mange som så for seg at Tesla skulle ha en helt dominerende posisjon som Norges klart mest solgte merke for tiden – og at det skulle være så mange kinesiske bilmerker representert.
Men det vil overraske meg om ikke noen av dagens kinesiske merker er borte. Også at vi har fått en konsolidering blant de etablerte. Jeg er dessuten veldig usikker på om Tesla vil klare å beholde posisjonen de har i dag. De kan nok få det tøffere de kommende årene, sier Knut Skogstad til slutt.
Hva skjer med bilmerkene i Norge de neste 10 årene?
En hovedårsak til kinesiske elbilprodusenters voldsomme interesse for Norge, er at vi her i landet er så langt fremme på elbiler – helt på et eget nivå sammenlignet med resten av verden. Samtidig med denne utviklingen har kinesisk bilindustri nærmest eksplodert de siste par tiårene, og i dag finnes det nærmere 150 bilprodusenter i landet.
Bransjeanalytikere venter en omfattende konsolidering, slik at antallet om ikke alt for mange år vil være kraftig redusert – noen gjennom fusjoner og oppkjøp, andre ved konkurs og opphør.
Hvordan ser så det norske bilmerkekartet ut for tiden?
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at ved utgangen av august måned hadde hele 14 kinesiske bilmerker registrert nye biler i Norge hittil i år – fra bestselgende BYD på 11.plass på merkestatistikken med knappe 3.500 biler og en markedsandel på nesten tre prosent ned til Changan på 51. plass med beskjedne 23 biler hittil. Men det skal tilføyes at Changan bare så vidt har rukket å presentere seg her i landet for noen uker siden.
Mellom disse ytterpunktene er det bare MG, Xpeng og Polestar som ser ut til å ha klart å etablere seg i markedet, med fra 2.200 til 3.500 biler hittil i år. Ingen av de øvrige kinesiske merkene er i nærheten av en prosent markedsandel, og lever i en høyst usikker økonomisk virkelighet.
Slik ser listen over nyregisterte kinesiske biler ut ved utgangen av august:
- 11. BYD 3496 – 2,92
- 13.MG 2866 – 2,39
- 16. XPeng 2218 – 1,85
- 17. Polestar 2197 – 1,83
- 25. Zeekr 692 – 0,58
- 29. Maxus 391 – 0,33
- 27. Dongfeng 303 – 0,25
- 33. Hongqi 294 – 0,25
- 35. NIO 247 – 0,21
- 37. Voyah 219 – 0,18
- 39. Seres 201 – 0,17
- 43. Jac 119 – 0,10
- 50. Exlantix 25 – 0,02
- 51. Changan 23 – 0,02
Det betyr i alt 14 kinesiske merker med nyregistreringer hittil i år. Det står også heller dårlig til med mange av de merkene som har lengst tradisjoner, og som for noens del har vært alternativer for norske bilkjøpere helt tilbake siden tidlig på 1900-tallet. Heller ikke for denne listen er det premie for å gjette at flere merker kan forsvinne i løpet av bare få år – se selv hva de har oppnådd av registreringer hittil i år:
Et utvalg «gamle» merker – nye biler registrert ved utgangen av august 2025:
- 19. Citroën 1302 – 1,09
- 20. Opel 1300 – 1,08
- 22. Renault 1047 – 0,87
- 24. Mini 840 – 0,70
- 26. Mazda 682 – 0,57
- 27. Honda 497 – 0,.41
- 30. Land Rover 317 – 0,26
- 34. Mitsubishi 257 – 0,21
- 40. Suzuki 171 – 0,14
- 41. KGM 165 – 0,14
- 42. Subaru 125 – 0,10
- 44. Fiat 91 – 0,08
- 45. Jeep 87 – 0,07
- 46. Cupra 45 – 0,04
- 48. Smart 29 – 0,02
- 55. Alfa Romeo 16 – 0,01
- 60. Dacia 10 – 0,01
- 91. DS 1 –

Zeekr er fortsatt unge på det norske markedet, men spås av mange som et merke med markedspotensial også på litt lengre sikt. Dette er flaggskipet Zeekr 7X. (Foto: Frank Williksen)
Ta service på elbilen din hos et av våre 351 bilverksteder!
Har du elbil eller hybridbil?
Våre elbil-sertifiserte verksteder finnes over hele landet og våre mekanikere er klare til å gi deg den beste hjelpen. De følger produsentens retningslinjer og nybilgarantien gjelder fortsatt etter service hos oss.
Bilverkstedkjeden MECA – alltid et verksted nær deg
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.