Populære tjenester for Dekk og Hjul
De fleste av våre 353 bilverksteder kan skaffe nye dekk, oppbevare hjulene for deg, sikre korrekt hjulstilling og balanse, sjekke hjuloppheng, reparere punkterte dekk og sørge for riktig dekktrykk.
Dekkene dine varer ikke like lenge som før – og prisen på nye dekk har skutt i været. Her får du ekspertråd om hvordan du kan forlenge levetiden, unngå vanlige feil og hvorfor dekkhotell kan være en smart investering før vinteren.
Forfatter: Bilforlaget – 12.september 2025
– Dekkprisene har økt kraftig de siste årene, og for en SUV kan fort fire nye dekk nå koste 20.000 – 25.000 kroner, sier faglig leder Kjell Teige i Promeister Academy.
Teige minner samtidig om viktige poenger som rotasjonsretning, rett plassering av dekkene på bilen, riktig lufttrykk – og ikke minst rengjøring.
– Nå nærmer tiden seg for å legge om til vinterhjul. Da er det vel litt av hvert å huske på?
– Ja, for piggdekkenes del er det fastsatt datoer for tillatt skifte – nemlig 1. november i Sør-Norge, og 16.oktober for Nordland, Troms og Finnmark.
Så er det slik at vi nå må følge nøye med på værvarslingen også. Dersom det meldes nattefrost, og vi vet at vi skal over fjell eller høydedrag, så må vi legge om dekk uansett – dette handler om sunn fornuft, sier Teige.
– Er det riktig at dekk med årene har fått kortere levetid?
– Jo, bilene er blitt tyngre, og dekkdimensjonene er litt annerledes enn før. Det er mer lavprofildekk også vinters tid, og resultatet er mer slitasje. Det kan være litt forskjeller fra bil til bil, men generelt er jo alle biler blitt en god del tyngre i dag.
Hjuldimensjonene er ganske voldsomme, med hjul som kan veie opptil 50 kilo, sier han videre.
– Hva må man passe på dersom man tar hjulskiftet selv?
– Det er svært viktig at hvert hjul kommer på samme plass som det sto tidligere. Lufttrykket må dessuten sjekkes, slik at man er sikker på at dette er riktig.
Mønsterdybden som kreves på vinterdekk er minimum 3 millimeter, men dette er for lite å starte en vintersesong med; det ville ikke gå så veldig bra. Vi sier gjerne at det bør være 5-6 millimeter mønsterdybde igjen på dekket før man gir seg i kast med vinteren, ellers vil man få problemer etter hvert, fastslår han.
– Forbausende ofte ser vi dekk montert mot rotasjonsretningen, sier faglig leder Kjell Teige i ProMeister Academy. (Foto: MECA)
Kjell Teige peker også på et annet problem som er mye mer utbredt enn de fleste tror: Vi ser både ved EU-kontroll og ved hjulskift veldig ofte at dekk er montert med feil rotasjonsretning. Da er både fremkommelighet og friksjonsegenskaper redusert, og drenering av vann blir feil, understreker han, og legger til at rotasjonsretningen er merket tydelig på dekksiden.
– Så lenge folk er klar over dette, bør jo ikke det være noe problem. Men det er overraskende hvor ofte vi ser akkurat denne feilen, legger han til.
En naturlig del av et hjulskift er etterstramming av hjulboltene. Dette kan man, ifølge Teige, gjerne gjøre etter bare et par mils kjøring.
– På nyere biler er det nå lufttrykksensorer (Red.anm. TPMS betyr tire-pressure monitoring system), som gir beskjed om unormalt trykkfall i et eller flere dekk. De første årene var disse sensorene plaget med mange feilmeldinger, til bilistenes store irritasjon. Slik er det ikke lenger, men sensorene må resettes etter hjulskift, understreker Kjell Teige.
– I mange biler kan man finne oppskrift på hvordan dette gjøres i instruksjonsboken eller på bilens infotainment skjerm. På andre biler må man faktisk inn på verksted for å få resatt dette.
– Du var inne på hvor tunge hjulene har blitt. Er det rett og slett ikke mulig å gjøre hjulskiftet selv lenger i en del tilfeller?
– Jo da, men det krever en del spesialverktøy som senterpinne og lignende for å få dette til. Du klarer rett og slett ikke å løfte et hjul på 30, 40 eller 50 kilo, og samtidig sentrere det inn på mutrene. De aller flest vil nok oppleve dette som en betydelig utfordring, fastslår Teige.
– Dette er vel også en av årsakene til at vi nå bruker dekkhotell, nærmest alle sammen?
– Ja, og dette er en god løsning. Det fine med dekkhotell er at de har rutiner på å rengjøre dekkene. Dette er svært viktig for dekkene, men kanskje enda viktigere for felgene. Vi kjøper jo aluminiums felger, og vi ser jo at om de ikke blir vasket og stelt med, så oksiderer de, slipper belegget og blir stygge. Og dette er dyre saker!
En annen viktig ting er at dekkhotellene merker dekkene, slik at de alltid vet hvor de skal stå på bilen – hvilke som skal stå foran, og hvilke som skal bak. Mange biler har forskjellig innpress på for- og bakhjul, og da er dette viktig.
Vi nærmer oss «den kalde, fine tida» – med de utfordringene den byr på for bilistene. (Foto: Frank Williksen)
– Hva mer kan dekkhotellet, for eksempel hos MECA bilverksteder, hjelpe kundene med?
– Når det er profesjonelle folk som arbeider med dette, så inngår også en grundig dekkinspeksjon. De ser etter skader, fremmedlegemer i banen og om det er skader eller andre avvik på dekkskuldrene – i det hele tatt vurderes tilstanden for hvert dekk grundig.
En annen fordel med dekkhotell, er at hjulbolter strammes med rett moment. Dessuten lagres hjulene mørkt og riktig i stedet for å bli plassert inntil en vegg i en fuktig garasje. Riktig lagringsmiljø er i seg selv en god investering, understreker han.
– Har ikke også dekkprisene skutt veldig i været de siste årene?
– Ukraina-krigen og Russlands rolle her har nok bidratt sterkt, for mye dekk var produsert i Russland tidligere. Vi så derfor til dels voldsomme prisøkninger fra 2022 og 2023. Nå har det begynt å normalisere seg litt mer igjen, fordi fabrikkene har begynt å finne alternative produksjons- og innkjøpssteder. Men det er kostbare saker. Har du en SUV kan det fort bli både tjue og tjuefem tusen for et dekksett. Dette er et stort innhugg i hverdagsbudsjettet for de fleste.
Vi har ennå ikke helt sett konsekvensen av dette, men det kan nok fort bli slik at folk strekker strikken litt ekstra – og skyver dekkskiftet litt lenger foran seg enn de kanskje burde.
Aluminiumsfelger trenger ofte vask under krevende vinterforhold. (Foto: Frank Williksen)
– Vi ser jo også at dekkslitasjen er blitt noe større på elbilene, med deres vanvittige dreiemoment – det er fryktelig fort gjort å få litt hjulslipp om du skal fort over et kryss eller lignende, og dette rasper godt av dekkene med en gang. Sammen med den store tyngden, gir dette en veldig spesiell kombinasjon.
– Så vi sliter altså dekkene fortere, og når vi skal bytte, så koster de også mye mer enn før? Da faller kanskje noen for fristelsen til å kjøpe det billigste av det billige – uten å tenke for mye på kvalitet og sikkerhet?
– Ja, det kan gå ut over både komfort og sikkerhet, sier han.
– Noen gode råd til slutt?
– Jeg gjentar litt av det jeg sa om rengjøring. Det kan ikke sies ofte nok hvor viktig det er med jevnlig rengjøring for å holde felgene i god stand, med tanke på hvor mye vi faktisk har investert i dem. Og vi ønsker jo å ha dem i kosmetisk god stand.
Det er dessuten viktig å kontrollere lufttrykket jevnt og trutt, og passe på at dette er riktig til enhver tid. Og igjen: Prøv å unngå hjulspinn – dekkene slites fort nok uten at de skal få ekstra hjelp på akkurat den veien, sier Kjell Teige til slutt.
Om grepet begynner å bli svekket, kan vask av vinterdekkene hjelpe godt. (Foto: Frank Williksen)
De fleste av våre 353 bilverksteder kan skaffe nye dekk, oppbevare hjulene for deg, sikre korrekt hjulstilling og balanse, sjekke hjuloppheng, reparere punkterte dekk og sørge for riktig dekktrykk.
Når høsten kommer, er det tid for dekkskift. Våre 353 bilverksteder utfører profesjonelt hjulskift på bilen din – slik at du er klar for vinteren.
Dette er inkludert i dekkskiftet:
Dersom vi ser at dekkene dine er for slitt, får du et uforpliktende tilbud på nye dekk – enten du trenger piggdekk, piggfrie vinterdekk eller sommerdekk til neste sesong.
Bestill time for dekkskift i dag!