Elbil-boom og momsøkning: Hvilke bilmerker forsvinner i Norge?

Norge er i ferd med å gå inn i en ny elbil-æra. Med innføringen av full moms på elbiler fra 2027 og økende bruktbilpriser, kan flere bilmerker forsvinne fra markedet. Hva skjer egentlig med bilbransjen – og hvordan påvirker det deg som bileier?
Publisert: 31.oktober 2025
Forfatter: BilMedia, en avdeling i Bilforlaget, for Bilverkstedkjeden MECA
Fra avgiftspolitikk til dieselboom: Slik formes bilmarkedet
Om det er en ting som særpreger det norske bilmarkedet, så er det uforutsigbart. Gjennom alle tider har politiske bråvendinger blitt utslagsgivende på en eller annen måte.
I en 5–6 års periode fra 2006 var det diesel «alle» skulle ha. Nøkkelord for populariteten var avgiftsendringer som gjorde dieselbiler ekstra prisgunstige. Dessuten likte mange den store trekkraften og det lave drivstofforbruket. Toppen ble nådd i 2011, da 70 prosent av alle nyregistrerte personbiler her i landet hadde dieselmotor.
Elbil-boomen: 98 prosent av nybilsalget
Derfra gikk det bare én vei, for nå kom de store økonomiske fordelene ved å kjøpe elbil, samtidig med et skjerpet fokus på nullutslipp. Plutselig var elbiler billigere i Norge enn i noe annet land, takket være fritak for engangsavgift og moms, i tillegg til en rekke andre fordeler. Dette satte raskt fart på elbilsalget, som nå utgjør rundt 98 prosent av alle nye personbiler som registreres her i landet.
Hybridbilbølgen: En kort gullalder
Tiden som har gått, har også rommet enda en kuvending politisk, nemlig gullalderen for de ladbare hybridene, som startet rundt 2015 og varte til rundt 2022. Igjen var det store avgiftslettelser som var nøkkelen, og etter hvert kom flere modeller med svært lav eller tilnærmet ingen engangsavgift. Det betydde store og motorsterke biler til priser man aldri hadde drømt om tidligere.
Saftige avgiftsskjerpelser de siste årene har imidlertid satt kroken på døra for ladbare hybrider i Norge, selv om dette fortsatt er en svært populær biltype i en lang rekke land.

Med Grandland har Opel en attraktiv elbil i kompakt-SUV klassen. Men også denne får en helt annen pris med moms. (Foto: Frank Williksen)
Elbiler tar over bruktmarkedet
Men Norge er – og ser ut til å forbli – elbillandet fremfor noen, og nå ser det også ut til at elbilen er i ferd med å overta mer og mer av bruktbilmarkedet, forteller Terje Dahlgren, bruktbilekspert i Finn.no.
Bruktbilstatistikk: Diesel fortsatt størst
Men Norge er – og ser ut til å forbli – elbillandet fremfor noen, og nå ser det også ut til at elbilen er i ferd med å overta mer og mer av bruktbilmarkedet, forteller Terje Dahlgren, bruktbilekspert i Finn.no.
– Hva er gjeldende trend for brukte elbiler akkurat nå?
– Jeg har nettopp gjort noen analyser som kan gi interessante tall her. Vi kan se på utviklingen med drivlinjer, og det som er verdt å merke seg nå, er at elbiler har kommet opp på andre plass av biler markert solgt på Finn.no. Dette skjedde for så vidt tidligere i år, men dieselbilene er fortsatt de som er mest etterspurt totalt, sier Terje Dahlgren.

Terje Dahlgren, bruktbilekspert i Finn.no, venter at prisene for brukte elbiler vil stige noe når tiden for innføring av full moms på nye elbiler nærmer seg. (Foto: Finn.no)
Prisfall på brukte elbiler – men ikke lenge
– Om vi ser på året så langt, er andelen dieselbiler på Finn som er markert solgt 32,8 prosent. Elbilene er nå på 28,9 prosent, mens bensinbiler står for 22,9 prosent og hybrider 15,4 prosent.
Det vi ser er at elbilene nå begynner å få fotfeste for alvor også i bruktbilmarkedet. Det har jo vært sånn at når større media snakker om bilmarkedet, så snakker de om nye biler, mens situasjonen til bruktbilen blir mer eller mindre glemt.
For brukte biler er altså diesel fortsatt størst, men vi ser at priser er i ferd med å endre seg litt. Snittprisen for elbiler markert solgt på Finn er nå 334.000 kroner, mens snittprisen i fjor var 343.000 kroner, legger han til.
Ventetider og dyre elbiler påvirker prisene
– Prisene er fortsatt litt på vei nedover?
– Ja, men den nedgangen bremser nå litt opp – og har vært større tidligere. Toppåret for brukte elbiler prismessig var i 2022. Da var snittprisen 411.000 kroner, så prisen har sunket med 19 prosent fra 2022 til nå.
– Kan dette ha noe å gjøre med at det de første årene ble solgt relativt høy andel store og dyre elbiler?
– Dette er sammensatt. Det er riktig at det er dyrere biler som har kommet på markedet. Samtidig vet vi at fra 2020 til 2022 så ble disse prisene «bloddopet» med at tilgangen på biler var så mye lavere enn etterspørselen. I en situasjon der det tar et helt år å vente på for eksempel en Q4, så kan jo forhandlerne ta en høyere pris, sier Dahlgren.
Momsøkning gir dyrere bruktbiler
– Dagens tall reflekterer vel et mye mer «normalisert» marked?
– Ja, og så kommer dette til å endre seg ganske kjapt igjen, nå som prisene på nye elbiler øker.
– Hva tror du skjer hvis momsforslaget i statsbudsjettet blir vedtatt?
– Det som skjer da, er definitivt at bruktbilprisene kommer til å flate ut, de vil ikke gå så mye mer ned – kanskje stopper nedgangen helt opp. Får vi så full moms fra 2027, vil jeg tippe at mot slutten av neste år – kanskje også tidligere enn dette – vil snittprisene på brukte elbiler gå litt oppover.
Det kommer selvsagt litt an på hva som skjer i nybilmarkedet også, for alt avhenger av nybilprisen og hva produsentene har å gå på. Vi ser jo at utprisen fra importørene veldig ofte tilpasses til markedet.

Minst og rimeligst blant elbilene fra Volvo er EX30, her i CC-versjon. Også den vil få en ganske annen pris når full moms slår inn – om drøyt et år, om regjeringen får viljen sin. (Foto: Frank Williksen)
Elbil-bonanza og selgers marked i 2026
– Akkurat nå er det stor etterspørsel, for alle skal kjøpe ny elbil før prisene stiger på grunn av økte avgifter. Så vil det etter hvert flate litt ut, men fra kommende sommer og utover kommer det til å bli skikkelig elbil-bonanza, for da kommer den virkelig store prisstigningen med innføringen av full moms fra neste årsskifte.
Da tror ikke jeg forhandlerne vil klare å levere nok biler igjen, slik at vi får en ny periode der etterspørselen blir veldig, veldig høy – samtidig som det igjen kan bli lange ventetider på bil. Da vil vi også se priser deretter.
– Vi får en periode med selgers marked igjen?
– Ja, det tror jeg nok, fastslår Terje Dahlgren til slutt.
Ta service på elbilen – behold nybilgarantien!

Bilverkstedkjeden MECA har elbil-sertifiserte bilverksteder over hele landet. Hos oss kan du trygt ta bilservice eller reparasjon på elbilen og hybridbilen din – også mens bilen fortsatt er dekket av nybilgaranti. Vi følger produsentens krav og bruker godkjente deler, slik at garantien fortsatt gjelder.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?

Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.
Når er fristen for EU-kontroll på din bil?
Skriv inn registreringsnummer på bilen din nedenfor og sjekk PKK fristen for din bil.