Mann i sort dress og hvit skjorte, med lyst hår og briller i en lyst kontorlandskap med mange vinduer

 

Skal du kjøpe bil i 2026? Dette bør du vite om moms, elbil og bruktbil

Bilmarkedet står foran store endringer i 2026. Momsfritaket for elbiler reduseres, avgiftene øker, og både nybil- og bruktbilprisene kan stige kraftig. Hva betyr dette for deg som vurderer bilkjøp? Her får du ekspertenes beste råd for å spare penger og velge riktig bil i et turbulent marked.

Publisert: 4.desember 2025 Forfatter: MECA

Hva anbefaler ekspertene for økonomisk bilkjøp i 2026?

Vi har stilt spørsmålet til to aktører som sitter nær bilmarkedet på hver sin måte, og her er svarene vi fikk:

Forbrukerøkonom Magne Gundersen, Sparebank 1:

– Det er fristende å si at om man planlegger bilkjøp, så burde man ha handlet i år. Hvis momsfritaket blir redusert som planlagt, vil en elbil i den populære prisklassen rundt 500 000 kroner bli 50 000 kroner dyrere etter nyttår.

– Markedet er litt rufsete nå, og forslaget er foreløpig ikke vedtatt. Et aktuelt spørsmål er også hvordan en endring av momsfritaket vil påvirke bruktbilprisene – vil disse stige mer og mindre i takt med høyere nybilpriser? Vil det for eksempel i så fall kanskje lønne seg litt ekstra tidlig etter nyttår å se på en bruktbil som ble byttet inn mot slutten av 2025?

Slik tilpasser bilkjøperne seg høyere priser og avgifter

Det er også en tenkelig utgang at bruktbilprisene kan stige relativt mye lengre ut i 2026, men markedet er veldig ustabilt nå – og ingen vet sikkert hva som vil skje, sier Magne Gundersen som synes den store usikkerheten for tiden gjør det ekstra vanskelig å spå.

– Noe som likevel er sikkert, er at folk må tilpasse seg en ny virkelighet. Dersom budsjettforslaget blir vedtatt som det er, vil folk fortsatt kjøpe elbiler, men vil kanskje gå litt ned i størrelse, velge litt mindre utstyr eller rett og slett velge seg ned fra premium til grunnmodell, sier han.

– Men premiumnivå med mye utstyr er litt typisk norsk?

– Ja, men ved å velge premium betaler man mye ekstra for kvaliteter som også faller i verdi, fastslår Magne Gundersen. Han understreker at hyppige bilbytter også blir dyrt:

– Den billigste bilen er jo den du ikke kjøper, men det er i alle fall slik at jo lenger du beholder bilen, jo gunstigere blir bilregnskapet totalt, fastslår han.

Mann med svart dress, hvit skjorte, lyst hår og briller i moderne lyse kontorlokaler

– Ikke lett å spå i et så turbulent marked, konstaterer forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1. Foto: Sparebank 1

Priskorrigeringer og smarte tips for bilkjøp i 2026

– Å bytte bil ofte er dyrt, og med stadig høyere priser blir det også stadig dyrere. En veldig god løsning er derfor å stelle godt med den bilen du har. Tar du godt vare på den, får du også en bedre verdibevaring som kommer til syne når den skal byttes inn eller selges.

– Når du skal kjøpe bil, så er det en god idé å se etter en bil som er 2-3 år gammel og ikke alt for mye kjørt. Den har fortsatt ganske my nybilgaranti igjen, om noe skulle skje.

– Det er full fart på nybilsalget for tiden?

– Ja, men det vil nok dempe seg godt så fort 1. januar er passert, og vi vil kunne få et ganske så svakt nybilmarked de første par månedene av 2026.

– For å kompensere noe for dette, tror jeg det kan komme en del priskorrigeringer tidlig i 2026 for å dempe effekten av momsøkningen noe. Når det er sagt, kan jeg bare gjenta at den som likevel skal ha ny bil neste år, bør gjør alt som er mulig for å rekke kjøpet i år. De som kan kaste seg rundt nå, er vinnerne, fastslår Magne Gundersen.

Disse bilene gir mest verdi for pengene

Mann med rød jakke og grått hår, står i døråpnongen på grå bil

– Å velge «nesten ny» brukt bil kan være veldig smart, fastslår Børre Skiaker i KNA. Foto: KNA

Børre Skiaker, generalsekretær i KNA – Kongelig Norsk Automobilklub:

– Toyota Yaris er et eksempel på en fornuftig bil, i den forstand at det er en relativt rimelig bil. Den er driftssikker, den har ti års garanti, holder seg ganske godt i pris og fungerer godt hvis det holder med en sånn type bil, sier Børre Skiaker i KNA.

– Skal man gå for elbil, så er den nye NIO Firefly en rimelig og morsom småbil, eller Suzuki eVitara om man ønsker en litt større rimelig bil med firehjulstrekk. Ellers finnes både Nissan Leaf og BMW i3 å få brukt for en rimelig penge.

– Hvis det skal være bil for folk flest, og dekke et normalt transportbehov uten nødvendigvis å være en stor SUV med firehjulstrekk, stasjonsvogn, pickup eller andre mer spesielle varianter, men primært et rimelig transportverktøy, så vil de overnevnte bilene stå seg godt som eksempler.

Her er de mest fornuftige bilkjøpene i 2026

– Både Nissan Leaf og BMW i3 er bilmodeller som har rullet og gått lenge. De har vært ganske rimelige, og dekker mange transportoppgaver på en god måte. Så har man alternativer som Renault 5 e-Tech, Fiat Panda og andre nye biltyper i prissegmentet rundt 20 000–25 000 euro i Europa.

– Det er flere produsenter som nå satser tungt på denne nye klassen – Renault 5 starter for eksempel like under 250 000 kroner her i landet, og da får man en ekstra morsom bil i tillegg. Den ble kåret til Årets bil i Norge, er litt sportslig å kjøre, har morsomt design og har altså en hyggelig pris.

– Jeg tror kanskje det er i dette sjiktet man bør lete etter de fornuftige bilkjøpene i tiden som kommer.

Gul Renault R5 e-tech parkert foran en innsjø

Med priser godt under 300 000 kroner, er Renaults nye R5 e-Tech en sterk kandidat for mange. Foto: Frank Williksen

Hvorfor Toyota og Lexus skiller seg ut på kundeservice og trygghet

– Flere bilfabrikker satser nå på mindre og rimeligere elbiler. Hvis nordmenn følger europeerne så vil vi kanskje se at flere etter hvert vil orientere seg mot mindre og rimeligere biler, som på det norske markedet i dag ligger i et prisområde fra rundt 230 000 til 350 000 kroner – og først og fremst biler fra kjente produsenter.

– Dette er jo også biler som får avskrivninger de fleste kan leve med?

– Ja, det er klart – jo mindre du investerer, jo mindre blir avskrivningene. Har du en dyrere bil, så blir fort avskrivningen på ett år like stor som kjøpesummen for en av de rimeligere mindre bilene.

– Det er også flere sider ved dette. Jeg synes for eksempel at både Toyota og Lexus er svært flinke med kundebehandling. De har bra produkter og de har sin spesielle Relax-garanti på 10 år.

Slik sparer du penger med nyere bruktbil

– For folk flest som først og fremst skal ha et rimelig og driftssikkert transportmiddel er disse to merkene ekstra attraktive – også fordi de har et godt utbygget forhandlernett, en bra importør og mange tilbud for å komme kundene i møte for å holde bilen i gang gjennom hverdagen.

– Skal man holde seg på et rent fornuftsnivå der kriteriene er billig, trygt og uproblematisk bilhold, så snakker vi om de nye elbilene i klassen 230 000 – 350 000 kroner, fortrinnsvis fra kjente merker, og med Toyota Yaris hybrid som eksempel på et alternativ for de som ikke vil ha elbil.

– Så bør det tilføyes at det heller ikke er uklokt å se etter en nyere bruktbil som er fra noen måneder til 2-3 år gammel og lite kjørt, og som har blitt kvitt den første avskrivningen. Da sparer man litt der også, samtidig som man ennå kan ha det meste av nybilgarantien intakt, sier Børre Skiaker til slutt.

Hvor mye dyrere blir det å eie bil i 2026?

Direktør Geir Inge Stokke, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV):

– OFVs kalkyle viser tydelig at det koster stadig mer å eie bil i Norge. Kostnadene økte gjennom 2024 og 2025, og selv om tempoet ikke var like dramatisk som i rekordåret 2023, er trenden den samme: bilholdet blir dyrere.

– Regjeringens foreslåtte endringer i moms og bilavgifter, som treffer spesielt hardt i prisklassene der folk flest kjøper bil, påvirker allerede bilsalget. Når momsfritaksgrensen for elbil foreslås senket fra 500 000 til 300 000 kroner fra 2026 – og full moms varsles fra 2027 – kan vanlige familiebiler bli opptil 125 000 kroner dyrere på bare et drøyt år.

Voksen mann i blå dress på en veranda med glassrekkverk foran grønne lævtrær

– Sannsynligvis øker interessen for rimeligere elbilmodeller, sier direktør Geir Inge Stokke i OFV. Foto: OFV

Trenden som vokser: Billigere elbiler og bruktbilboom

– Vi ser allerede at mange velger å kjøpe bil nå før endringene trer i kraft. Hvis de foreslåtte endringene blir vedtatt, vil vi sannsynligvis se en tydelig vridning i etterspørselen i 2026. Sannsynligvis blir det økt interesse for rimeligere elbilmodeller i nybilsalget, og økt aktivitet i bruktbilmarkedet.

– Summen av endringene gjør at bilkjøperne neste år trolig blir enda mer prisbevisste og behovsstyrte enn tidligere, sier Geir Inge Stokke i OFV.

Hvit Firefly fra Nio parkert i skogen med høstløv på bakken

Med Firefly har Nio etablert et nytt bilmerke i den rimeligste delen av markedet. Foto: Frank Williksen

Hvor mye dyrere blir elbilene i 2026? Se priseksempler:

Hvor mye dyrere blir elbilene dersom regjeringens forslag til statsbudsjett vedtas slik det foreligger?

Svaret er at prisøkningen for mange populære modeller blir kraftig.

Her er noen eksempler, med prisen i november i år – og hvor stort tillegg momsen vil utgjøre fra 1. januar 2026:

  • Tesla Model Y Long Range 489 818, – (+42 729,-)
  • Volkswagen ID.4 GTX 527 500,- (+50 362,-)
  • Volkswagen ID.7 GTX st.vogn Business 518 800,- (+48 980,-)
  • BYD Sealion 7 AWD 469 900,- (+36 205,-)
  • Volvo EX30 Ext. Range RWD 377 400,- (+15 101,-)
  • Hyundai Ioniq 5 RWD Advanced 424 602,- (+26 239,-)
  • Kia EV3 Exclusive FWD 417 400,- (+24 941,-)
  • Mercedes-Benz CLA 200 EQ 485 000,- (+41 376,-)
  • BMW iX3 MSport 583 000,- (+50 364,-)
  • Ford Explorer Select Extr AWD 468 600,- (+36 703,-)
  • MGS5 Luxury Long Range 337 000,- (+5 088,-)
  • Polestar 4 A 531 150,- (+50 374,-)
  • Skoda Elroq 60 346 940,- (+7 140,-)
  • Audi A6 Avant e-tron 673 000,- (+50 364,-)
Grå Hyundai Inster på parkeringsplass

Hyundai har en sterk påmelding i den nye klassen med mindre og rimeligere elbiler. Foto: Frank Williksen

Ta service på elbilen – behold nybilgarantien!

Elbil lades

Bilverkstedkjeden MECA har elbil-sertifiserte bilverksteder over hele landet. Hos oss kan du trygt ta bilservice eller reparasjon på elbilen og hybridbilen din – også mens bilen fortsatt er dekket av nybilgaranti. Vi følger produsentens krav og bruker godkjente deler, slik at garantien fortsatt gjelder.

Du er vel medlem i vår kundeklubb?

Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved bilservice
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i MECA kundeklubb har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.