– MECA gir oss trygghet

For Torger Skaug Spesialtransport er tilliten til verkstedet helt avgjørende. – Vi stoler på MECA. De gjør alt de kan slik at bilenes ståtid blir så kort som mulig. Det gir oss trygghet.

Jarle Bryn, befrakter hos Torger Skaug Spesialtransport foran lastebien sin utenfor MECA Tungbil

Det sier Jarle Bryn. 36-åringen jobber som befrakter hos Torger Skaug Spesialtransport på Hensmoen langs E16 like nord for Hønefoss. Med 16 tungbiler og fem stortrucker som går på lageret, har Jarle Bryn oppgaven å sørge for at de nær 30 ansatte har jobb å gå til hver dag.

– Jeg skal sørge for at sjåførene kan være i drift hver dag slik at riktig last er på riktig plass til riktig tid. For å få til dette, er forholdet til MECA svært viktig, sier han og legger til:

– Vi har en utrolig god tone med MECA. Spesielt med de her på Hensmoen. Det har blitt personlige vennskap. Det bygger tillit og har blitt veldig bra. Vi stoler på dem.

Torger Skaug Spesialtransport leverer over hele Norge og hele Sverige. Hovedtyngden er betongprodukter mot jernbane – altså jernbanesviller, men leverer i tillegg en del ut mot bygg og anlegg.

 

I farens tungbilspor

At Jarle Bryn skulle havne i tungbil-bransjen var ikke annet enn rett og rimelig. Faren, Svein Bryn, har kjørt lastebil i “alle år”.

– Det var vel på et vis medfødt og ble en naturlig vei for meg. Jeg var med far fra jeg nesten var spedbarn. Først som hjelpegutt og håndlanger – etter hvert som sjåfør.

Første gang han kjørte lastebil hjemme på gårdsplassen, var han 10 år gammel.

– Første gang langs vei sammen med far, var jeg 16 år. Jeg gikk transportfag på skolen og fikk tungbilførerkort for lastebil som 18-åring – da begynte jeg som lærling, minnes han med et smil.

Etter åtte år som sjåfør blir det nå bare litt kjøring i helger og ferier – han har nok å henge fingrene i for å holde hjulene i gang. Da er det godt å ha “naboen” på Hensmoen, MECA Tungbil, som god hjelper.

“Hos MECA Tungbil får vi god service og hjelp når vi trenger det. De sørger for at vi har så lite nedetid på bilene som mulig og gjør alt de kan for at vi er raskt ute på veien igjen»

Jarle Bryn (36) i Torger Skaug Spesialtransport

Stiller alltid opp

– Ståtid er dyrt. Derfor er det helt avgjørende for oss at vi får verkstedtid når vi trenger det. De gangene det skjer noe – og det gjør det jo hele tiden, stiller de opp. Veldig ofte får vi hjelp av MECA på timen.

– At biler blir stående å vente på deler, er altså kritisk?

– Ja, vi har alltid hatt et veldig godt forhold til verkstedet her på Hensmoen. Etter at de ble en del av MECA, har de hatt veldig god tilgang til deler. Nå får vi deler og hjelp fortere enn vi normalt gjorde før. Det betyr mye.

– At MECA har 25 tungbilverksteder landet rundt – hva betyr det for dere?

– For oss som kjører Norge rundt er det veldig bra. Har vi en bil med problemer på Sørlandet, får vi hjelp der og har vi en bil med trøbbel i Trøndelag, får vi hjelp der. Det er selvsagt svært viktig for vår del.

I forhold til mange andre i tungbilbransjen er Jarle Bryn fortsatt ung, men har allerede lang og bred erfaring. Han legger ikke skjul på at han innimellom skulle ønsket å få kjøre flere av de 100 000 kilometerne hver av de 16 tungbilene kjører i året, men kontoroppgavene er viktige for at bilene alltid er beredt. Han styrer den “røde knappen” direkte til MECA-verkstedet.

– Daglig leder på MECA Tungbil er alltid tilgjengelig og sørger for at vi får hjelp med en gang vi trenger det. Det gir oss trygghet.

Jarle Bryn, befrakter hos Torger Skaug Spesialtransport foran lastebien sin utenfor MECA Tungbil

Vil unngå nedetid

– MECA Tungbil utfører de årlige EU-kontrollene. Hva betyr det for effektiviteten?

– For oss er det alfa og omega. Vi er så heldige at de jobber to skift på verkstedet. Dermed kan vi sette fra oss en bil her på ettermiddagen og få den ferdig – og godkjent – til morgenen etter. Det gjøres mens sjåførene er hjemme og hviler – og bilen uansett står. Det er helt topp.

– God service – hva er det for dere?

– At vi får den hjelpa vi må ha når vi må ha den. At bilene står så lite som mulig inne på gulvet her. Vi er helt avhengige av at bilene ruller. Jo mer nedetid, jo større blir kostnadene for oss. Vi opplever MECA som pålitelige og serviceinnstilte. De er alltid på ballen!

– Hvilke argumenter bruker dere for å anbefale yrket for unge?

– Det er fritt og fint. Om du er litt eventyrlysten, får du jo se litt. Selv startet jeg som 18-åring og kan krysse av alle land i Europa og hele Norge. Det har vært mye fint å se. Så du får jo betalt for å være litt turist, sier 36-åringen.

 

Se intervjuet med Jarle Bryn her: