Med riktig vinterklargjøring sparer du både penger og miljø

Svart bil som kjører fra sommer inn i vinter

For snart kommer den kalde årstiden igjen, med frost, snø og is – og de utfordringene dette fører med seg for både bilen og deg.

Noen av utfordringene kan bli unødig kostbare, om du ikke er godt forberedt. Derfor har vi tatt en prat med eksperter som kan gi deg de tipsene du trenger for en mest mulig problemfri vintersesong, med minst mulig ekstra utgifter – og størst mulig kjøreglede!

Soltak-sjekken

– Vi kan starte på toppen, sier verkstedleder Jon Harry Tønnesen hos MECA service på Rud i Bærum, når han møter oss sammen med kollega Hans Grøset.

– Mange biler er nå utstyrt med store panorama soltak, og her er det viktig med en test før vinteren setter inn. Man må rett og slett sjekke om dreneringen er åpen. Er den ikke det, finner vannet alltid veier inn i bilen, noe som faktisk er et mer vanlig problem enn mange tror, sier han.

– Det verste tilfellet vi har sett her, var en som hadde fått hele 25 liter vann inn i bilen.

Våt på beina

– Hvordan skjer dette?

– Det skjer ved at løv og annet rusk legger seg i kanalene. Over tid omdannes dette til gjørme som tetter igjen avløp. Det som er litt skummelt, er at dette er lekkasjer som er vanskelige å se – og vannet renner gjerne på innsiden av paneler og lignende. Man merker det gjerne ikke før man bokstavelig talt blir våt på beina.

Med tanke på all den elektronikken som nå finnes blant annet under setene, kan slike vannskader fort bli veldig dyrt, understreker Tønnesen og Grøset.

Vinter og kuldegrader øker risikoen for kostbare frostskader, både på elektroniske komponenter og på selve soltaket.

Verkstedleder Jon Harry Tønnesen og hans kollega Hans Grøset hos MECA service på Rud i Bærum

Verkstedleder Jon Harry Tønnesen og hans kollega Hans Grøset hos MECA Service på Rud i Bærum

Spar miljø og penger!

MECA-ekspertene er opptatt av at enkle miljøvennlige grep også betyr at man kan spare penger ved vinterkjøringen.

– Det handler både om avgass, drivstofforbruk og dekktrykk. For å ta det siste først, så betyr riktig lufttrykk i dekkene mye for drivstoff-forbruket, og for dekkenes levetid. Begge deler går rett på lommeboka. Feil lufttrykk kan øke forbruket av diesel og bensin mer enn du tror – og en elbil vil også øke strømforbruket om dekktrykket er feil. Ikke minst ved vinterkjøring er det viktig at dekktrykket er riktig, både for å ha godt grep på vinterføre, og for å unngå unødig rask dekkslitasje.

Vi anbefaler også at man sjekker vinterdekkene grundig for skader og slitasje før disse monteres på.

Avgass er noe som bare angår fossile biler. Her er det for eksempel svært viktig å passe på partikkelfilteret om du kjører dieselbil. Mye småkjøring er en utfordring som mange har brent seg på. Særlig de første generasjonene av partikkelfilter var mye utsatt.

Problemet med småkjøring er at partikkelfilteret ikke oppnår tilstrekkelig arbeidstemperatur raskt nok, og vi anbefaler derfor at filteret brennes rent en gang for hver full tank, eller etter ca. 50 – 60 mil, sier Tønnesen og Grøset.

– Hva med elbiler?

– Elbileiere må være klar over at rekkevidden kan synke ganske kraftig vinterstid. Verre og verre blir det, jo flere kuldegrader det blir. Dette må man være klar over, og innrette seg etter.

Godt vedlikehold er penger spart

– Vi hører av og til om biler det ikke er skiftet olje på gjennom hele perioden på tre år, hvorfor er dette så skummelt?

– Hvis oljen ikke skiftes regelmessig, vil det dannes for mye karbon i den. Dette vil virke som et slipemiddel som går løs på kjeder i motoren. Disse vil over tid strekke seg litt på hvert ledd, og følgen kan bli alt fra ulyder til dyre reparasjoner. En virkning av slikt er også feil forbrenning, og dermed unødig høyt drivstoff-forbruk. Igjen ser vi at godt vedlikehold vil spare deg for penger!

– Hva med bremser?

– Dette er selvsagt også et viktig punkt, og man bør ha i minne om at småfeil fra sommeren som ikke blir fikset, kan utvikle seg til større problemer i løpet av vinteren. På dette punktet er det elbilene som er mest utsatt, siden bremsing med motoren er det som ofte brukes mest på disse, sier Tønnesen og Grøset.

– Passer du på olje og oljefilter, bremser og en helsesjekk på batteri og batteripoler, burde du være godt i gang, avslutter de.

God sikt ekstra viktig

I NAF slutter bilteknisk konsulent Benny Christensen seg til MECA-ekspertenes anbefalinger:

– Det handler jo om forberedelser, og å være i forkant både for bilen og deg selv, sier han.

– Mye av det som hører med til slike forberedelser er selvfølgeligheter, men noen svikter litt likevel.

En ting mange ikke tenker over, er at synet gradvis blir dårligere. Dermed blir god sikt enda litt viktigere i den mørke årstiden. Det betyr å være nøye med rene vinduer, både inn- og utvendig. Ikke minst slurves det mye med vask av vinduene på innsiden. Pass også på at viskerbladene er gode, og at du bruker spylevæske som tåler kuldegradene, sier Benny.

Bilteknisk konsulent i NAF, Benny Christensen smiler bak en rød bil

Gode vinterdekk viktig

– Sjekk dessuten at alle lys fungerer som de skal, også bremselys. Husk å finne frem isskrape og snøkost i tide – vi har vel alle opplevd situasjoner der vi måtte bruke kredittkort eller CD-cover for å få rutene rene!

– Hva med dekkene?

– Man bør absolutt vurdere tilstanden til vinterdekkene før snø og kulde kommer. Lovens minstekrav er 3 millimeter mønsterdybde, men for min del bytter jeg når mønsterdybden kryper under 5 millimeter. Dette har jo med sikkerhet å gjøre. Spander gjerne litt ekstra penger på vinterdekkene, for det er disse som har den mest krevende jobben.

Rene filter gir bedre komfort

– Andre ting?

– Batteri er allerede nevnt, men spander gjerne en vedlikeholdslading av startbatteriet før vinteren setter inn.

Kjører du fossil bil, som de fleste fortsatt gjør, er det verdt å sjekke at frostvæsken har rett nivå og frysepunkt. Ellers er det jo slik at bensinbilen starter lettere med friske tennplugger. I dieselen hører det med å ta en sjekk på glødingen.

– Komfort er også viktig?

– Vi liker alle å ha det godt og varmt i bilen på kalde vinterdager. Da er det lurt å sjekke at filtrene ikke er tette, for da går det ut over varmekapasiteten. I noen biler er det enkelt og lettvint å skifte slike filer selv, og er det lenge siden slike skift er det smart å sjekke tilstanden.

Elbiler kan gjerne forvarmes via en app, men det forutsetter jo at denne er lastet ned i tide. Bruk gjerne en halvtime til å sette deg godt inn i hvordan den fungerer, avslutter Benny Christensen i NAF.

Kjøre på isete vinterveier

HUSK PÅ DISSE PUNKTENE FØR VINTEREN ER HER!

Egeninnsats:
  • Frontrute sjekkes for slitasje eller sprekker
  • Vindusviskere, sjekk slitasje og funksjon
  • Utvendige lys: Sjekk at alle virker som de skal
  • Oljenivå peiles – skift olje om det nærmer seg intervall
  • Eksosanlegg sjekkes for lekkasjer eller løse oppheng
  • Kontroller nivå på kjølevæske
  • Kontroller nivå på bremsevæske
  • Dekk sjekkes for skader og mønsterdybde /slitasje
  • Batteripoler renses
Verksted:
  • Dynamo sjekkes for korrekt ladespenning
  • Oljeskift ved behov
  • Kjølevæske sjekkes for frysepunkt
  • Hjuloppheng og styring sjekkes for slakk
  • Kontroll på bremser
  • Støtdempertest

Du er vel medlem?

Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.
  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved service
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i Klubb MECA har du også:
  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.