Svart/hvitt bilde av en mekaniker som skifter frontrute på en hvit bil, med teksten Økende bilforsikringspriser -Ny teknologi og større frontruter øker kostnadene

Økende bilforsikringspriser: Ny teknologi og større frontruter øker kostnadene

Bilforsikring har blitt mye dyrere de siste årene. En bil med årspremie på 10.000 – 12.000 kroner for få år siden, må du i dag ut med godt over 20.000 kroner for. Men det er til dels store prisforskjeller mellom forsikringsselskapene, så det kan lønne seg godt å bruke litt tid på en tilbudsrunde.

Hvorfor har bilforsikringen økt i pris?

– Når det gjelder prising er det svært lite vi kan si på grunn av finanslovgivningen. Det er konkurransesensitive opplysninger, som vi ikke kan si så mye om, sier Sigmund Clementz, pressesjef i If.

En blid voksen mann med briller og blå genser, med skorte under.

Pressesjef Sigmund Clementz, If. (Foto: If)

Men bilforsikring har steget mye?  

– Det enkle svaret er at i likhet med alt annet ute i samfunnet, så blir det også dyrere å reparere biler. Blant annet har prisene på bildeler steget veldig kraftig de siste årene, og dette er en del av årsaken til at det nok er dyrere å forsikre bilen sin i dag enn for bare få år siden.

Så er det selvsagt sånn at også skadebildet, både det totale skadebildet og det som er knyttet til bestemte bilmerker og bilmodeller – spiller inn på prisene. Med forsikring er det alltid slik at forsikringsselskapene sitter på mye statistikk om skader, og dette påvirker naturligvis prisbildet. Forsikringsselskapene priser etter risiko.

Hvordan ny teknologi og større frontruter påvirker kostnadene

Mange nye biler har nå et stort glasstak, som er utsatt for blant annet steinsprut. Er også dette med på å drive prisene opp?

– Konstruksjonen og designet av enhver bil, med delene som inngår, er jo med på å påvirke reparasjonskostnadene, og til dels også hvor skadeutsatt bilen kan være – eksempelvis for steinsprut.

Dagens moderne frontruter er for eksempel ikke bare glass, det er også et vell av ulike sensorer og annen teknikk i rutene. Dette gjør at en frontrute i dag er noe helt annet enn det var i 1982. Dette betyr selvsagt også en helt annen pris for en ny frontrute. Vi er vant til at bilene skal være moderne, og da er det mye teknologi i dagens biler som ikke var der før, sier Clementz.

Hvordan avanserte bildeler påvirker kostnadene på bilforsikring

Han får støtte for sitt syn fra Fremtind:

– Bakgrunnen for at prisene på bilforsikring har økt mer enn tidligere de siste par årene, er at skadeutbetalingene har økt kraftig, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

– Vi har sett en økning i hvor ofte skader oppstår i form av skadefrekvens, men ikke minst har vi sett at kostnaden pr skade har økt kraftig.

– En viktig driver her, er at bildelene er mer avanserte, og at de ikke like lett lar seg reparere som tidligere. I «gamle dager» kunne man reparere en støtfanger på bilverkstedet, men i dag må hele delen byttes ut, og sensorer må kobles til og kalibreres.

Tilsvarende er det for andre deler som er skadeutsatte, for eksempel frontrute og lykter, sier Hofstad-Nielsen.

Dame med sort høyhalset bluse foran en moderne trevegg

Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen, Fremtind. (Foto: Fremtind)

Tynnere og større frontruter på kjøretøy gir økte kostnader

Bilglass og bytte av slikt bidrar sterkt til økningen av skadekostnadene. Erstatningene etter glasskader når nemlig stadig nye høyder, og har nå passert 2 milliarder kroner i året. Til sammenligning er dette mer enn samlet erstatningsutbetaling for materielle skader på alle tunge kjøretøy, opplyser Finans Norge Forsikringsdrift.

– Det er uten tvil flere grunner til denne utviklingen, sier teknisk leder Henning Sundvoll i Hurtigruta Carglass til Broom.

– Samtidig med at frontruter er blitt stadig større, har glasset også blitt tynnere. Det siste er for å spare vekt og dermed bidra til økt rekkevidde for de tunge elbilene, men det gjør samtidig frontrutene mer skadeutsatt, legger han til.

Har du fått steinsprut i frontruten?

Ofte kan frontruten repareres i stedet for en kostbar utskiftning. Fest en tapebit over skaden for å hindre forurensning og kontakt ditt nærmeste bilverksted så snart som mulig…

Mekoaniker som reparerer en frontrute med steinsprut

Blir en steinsprutskade riktig reparert, blir frontruten like sterk som før. (Foto: Hurtigruta Carglass)

Hvordan tynnere og større frontruter påvirker holdbarhet og skadeforebygging

Hva er konsekvensene av at frontrutene har blitt tynnere?

– Det er så enkelt som at tynnere glass tåler mindre enn tykkere. Da blir det flere skader og til syvende og sist kortere levetid for frontruten, sier Sundvoll, som ellers trekker frem mangel på skvettlapper og mykere piggfrie dekk som tar med seg mer småstein som viktige medvirkende årsaker til økningen av glasskader.

Du nevnte at frontrutene også har blitt større?

– Ja, de har vokst kraftig gjennom årene. For eksempel er en frontrute i dag rundt 300 prosent større enn frontruten i 1940. Frontruten i en Tesla Model X veier 33 kilo, noe som også sier ganske mye om størrelse. Og jo større en flate er, desto mer skadeutsatt er den.

Dekk til steinsprutskaden og kontak bilverkstedet

– Montering blir mer krevende jo større en frontrute er. Husk også at frontruten er en del av bilens bærende konstruksjon, og står for inntil 30 prosent av stivheten i karosseriet, understreker Sundvoll.

– Hva er viktig når det smeller i frontruten og du ser såret etter en stein eller en pigg?

– Fest en tapebit over skaden for å hindre forurensning, noe som gjør at resultatet av reparasjonen blir best mulig. Kontakt verksted så snart som mulig. Ofte kan frontruten repareres i stedet for en kostbar utskiftning.

Steinsprutskader på frontruten: Hva du kan gjøre

– Men er ikke dette bare en utsettelse på et ruteskift som uansett snart må gjøres?

– Nei, når en steinsprutskade blir reparert på riktig måte, blir frontruten like sterk som den var før skaden – og bilens sikkerhet svekkes dermed ikke. Riktig reparasjon av frontruten forhindrer også at det utvikler seg større sprekker som ender med at frontruten må skiftes.

– Hvorfor må frontruten til en personbil koste 20.000 – 30.000 kroner eller enda mer?

– Et godt spørsmål, som jeg ikke kan svare på – dette er noe bilprodusentene bestemmer. Det har mest sannsynlig noe å gjøre med kompleksiteten i frontrutene i forhold til sikkerhetsfunksjoner som kamera og Lidar, sier Henning Sundvoll til slutt.

Bilmekaniker kobler til diagnoseapparat til bilmotor

Ta bilservice på ditt nærmeste MECA verksted

Å gjennomføre bilservice er det viktigste du kan gjøre for å forlenge bilens kvalitet og levetid, samt sikre at eventuell nybilgaranti fortsatt gjelder.

Når du gjennomfører service på bilen hos et MECA-bilverksted er ett års mobilitetsgaranti med MECA Veihjelp alltid inkludert.

Med MECA Veihjelp får du hjelp hele døgnet – alle dager.

Du er vel medlem i vår kundeklubb?

Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved bilservice
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i MECA kundeklubb har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.