Rekordrask utvikling av førerassistansesystemer

Nå er Selvkjørende biler like om hjørnet

Rekordrask utvikling av førerassistansesystemer

– Selvkjørende biler kommer raskere enn forventet, batteriutviklingen går i rekordtempo, og forskning på alternative energibærere vil bli noen av de viktigste teknologiske nyhetene de nærmeste årene, sier Kjell Teige, daglig leder i ProMeister Kompetanse.

Han får støtte av Broom-redaktør Knut Skogstad, som melder om nye elbiltakter hos de tradisjonelle bilprodusentene.

Kjell Teige er fagsjef i ProMeister Academy, der han er ansvarlig for utvikling og gjennomføring av kurs for bilmekanikere. Han er bilmekaniker, ingeniør og har lærerutdannelse.

Kjell Teige, fagsjef i ProMeister Kompetanse

Selvkjøring

– Vi ser nå at utviklingen av førerassistansesystemer går svært raskt. Det går mot mer selvkjørende biler – og det går fort. Slike assistansesystemer endrer seg vanvittig raskt. Så sent som i 2020 trodde vi at selvkjøring på nivå 4 kunne ha nødvendig lovverk på plass for praktisk bruk rundt 2030. Nå vet vi at dette sannsynligvis kan skje allerede i 2025, forutsatt at nasjonale lovverk følger med, sier Kjell Teige.

Porsche skal kjøres!

– Hva snakker vi i praksis om da?

– Ved selvkjøring på nivå 4 snakker vi om bilkjøring der mennesket er nesten overflødig, spesielt i områder der bil og teknikk er kjent i utgangspunktet.

Ennå gjenstår det noen små prosenter med uforutsette ting som fortsatt er litt inn i fremtiden – men i prinsippet kan man på nivå 4 be bilen kjøre selv fra A til B.

Alle produsenter er likevel ikke bare entusiastiske for dette. Porsche, eksempelvis, mener nok at det er sjåføren som skal kjøre deres biler – og ikke bare elektronikken, sier han videre, og legger til at selv om systemene kan være tilgjengelige så snart, så finnes det begrensninger.

Alkolås i EU i 2024

– Ja, det vil nok være her som med mange andre teknologiske fremskritt på bil – nyhetene blir først tilgjengelig i premium modellene. Radarsystemene som kreves er kostbare saker, og det vil nok ta litt tid før kostnadene er på et nivå som gjør dem tilgjengelig også for rimeligere biler, fastslår han.

Det er heller ikke bare på selvkjøring det skjer mye for tiden:

– I EU vil det fra 2024 bli påbudt 11 ulike førerassistenter i alle nye biler. Dette gjelder systemer som skiltgjenkjenning, filvarsling mm – og det gjelder også for alkolås, som med denne lovgivningen blir obligatorisk i EU-området. Dette er imidlertid ikke forankret i norsk lovgivning ennå, forteller Kjell Teige.

Mercedes Benz selvkjørende lastebi

Allerede i 2014 viste Mercedes-Benz denne selvkjørende versjonen av sin tunge lastebil, Actros, på en Autobahn-strekning nær Berlin

Rekkevidde-økning

– Hva er det som har gjort at utviklingen nå går så eksepsjonelt raskt?

– Det er uten tvil kunstig intelligens som bidrar i størst grad til dette, sier han.

Enkelt sagt, fører bruk av kunstig intelligens til at bilen gradvis lærer deg å kjenne. Et eksempel på dette kan være at du sier at det er kaldt i bilen, og du ber om at varmen justeres opp. Det kan også tenkes at du sier at du er sulten – og så vil bilen komme med konrekte forslag til spisesteder i nærheten. Et annet eksempel kan være at bilen foreslår spillelister basert på din musikksmak. Eller minner deg om en møteavtale, legetime eller lignende.

Og jo bedre kjent bilen blir med deg og vanene dine, jo mer vil den tilpasse seg akkurat deg.

– Hva med energi og drivstoffer oppe i alt dette?

– Vi kan slå fast at også batteriutviklingen går meget raskt, og nye typer dukker opp – rekkevidden øker, mens volum og vekt går ned. Når vi passerer en WLTP-rekkevidde på 1.000 kilometer, vil vi vi også ha en helt annen aksept for elbil vinterstid.

WLTP er en forkortelse for Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Dette er den målestokken som I dag benyttes for å angi energiforbruk og rekkevidde for et kjøretøy, basert på en testprosedyre for kulldioksidutslipp (CO2), drivstofforbruk, miljøfarlige utslipp og rekkevidde. Med WLTP kjøresyklus belastes kjøretøyet ved forskjellige temperaturer under forskjellige simulerte terreng- og trafikkforhold.

Sikkerhet

– Spennende forskning skjer rundt grønt hydrogen, altså hydrogen produsert med fornybar energi. Her foregår det mye testing. Det samme gjelder bruk av ammoniakk, som er en fargeløs gass med mye hydrogen. Denne vil nok først og fremst kunne egne seg til store vogntog og båter, men er mindre aktuell for personbiler.

Ellers dukker det nå opp stadig flere sikkerhetssystemer for å hindre datainnbrudd i bil, som Security Gateway, som kan sammenlignes med en brannmur mot dataangrep, sier Kjell Teige, som oppe i det hele ser et stort tankekors:

– Bilene blir bare større og større og tyngre og tyngre; litt tragikomisk med tanke på dagens fokus på energibruk og bærekraft!

– Faststoff batterier i 2028

Knut Skogstad, redaktør i TV2s bilportal Broom.no, ser også mye spennende i vente fremover.

– Akkurat nå er det nesten litt stille før stormen, spesielt på batteriutvikling. Jeg deltok nylig på Toyotas årlige tekniske forum, og der var det tydelig at faststoff batterier er litt lengre frem enn vi hadde ventet. Toyota sier nå at denne batteritypen først vil komme i 2028 – og til å begynne med i hybrider. Det er ikke fort gjort å få dette opp og stå, og utviklingskostnadene er høye.

Flere fra Kina

–En masse flinke folk som tidligere har vært opptatt med utvikling av forbrenningsteknologi, jobber nå for fullt med elbilutvikling. Dette er kjempeinteressant, og interessen for elbiler vil øke raskt også på de store markedene etter hvert som prisene går ned, med nye batterier og lavere vekt, sier Knut Skogstad.

Knut Skogstad, redaktør i TV2s bilportal Broom.no, ser også mye spennende i vente fremover.

Knut Skogstad, redaktør i TV2s bilportal Broom.no, ser også mye spennende i vente fremover.

Selvsagt er japanske bilfabrikker veldig aktive på selvkjøring – her i samarbeid med Bosch

Faststoff batterier har flere fordeler sammenlignet med dagens mest brukte litium-ion batterier. De har betydelig høyere energitetthet og lavere vekt. Et faststoff batteri kan dermed ha atskillig høyere kapasitet enn et litium-ionbatteri med samme vekt. Faststoff batteriet er dessuten tryggere og mindre brannfarlig, og det tåler mye større temperatursvingninger enn litium-ion batterier gjør. Faststoff batterier kan dessuten bli raskere å lade opp.

– Kan vi vente enda flere nye kinesiske elbilmerker på det norske markedet?

– Veldig godt spørsmål. Med vår rolle som et relativt modent testmarked, og med den enklere tilgangen utenfor EU, kan det komme mer nytt fra Kina. Men i Norge må nok også noen bli borte. Markedet er rett og slett ikke stort nok for alle.

Elbiler fra bunnen av

– Med de salgstallene vi ser for tiden, er dette rett og slett ikke bærekraftig. En korreksjon må komme, men det er uvisst når. Så er det slik at de kinesiske produsentene gjerne tenker langsiktig, og tydeligvis ikke lar seg skremme av å bruke noen millioner ekstra på det norske markedet, sier han videre.

– Hva kan vi vente av spennende nyheter den kommende tiden?

– Det som er mest interessant nå, er at det er først nå de store tradisjonelle bilprodusentene kommer med elbiler som er utviklet som nettopp dette helt fra bunnen av.

Jobber lynraskt

– Store aktører som Mercedes-Benz og BMW har startet med å putte elektrisk drivlinje inn i eksisterende modeller. Volkswagen har sin egen dedikerte el-plattform, men den er nå i ferd med å bli gammel.

Mot dette står kineserne, som jobber lynraskt med modellutvikling. Dette har gjort at også de tradisjonelle produsentene nå jobber mye raskere med rene elbiler helt fra bunnen av. Dette ser ut til å være fremtiden i Europa; en annen måte å lage bil på, der man rett og slett må snu seg raskere for å henge med, sier Knut Skogstad.

Andre kjøpsmønstre

– Hva med lading og rekkevidde?

– I Norge har vi mye fokus på dette, og det viktigste er å få opp en ladeinfrastruktur som gir raskere lading. Så kan vi få en utvikling mot mer bruk av litt mindre batteripakker. Det norske fokuset på store batterier og lang rekkevidde henger igjen i startfasen av elbilutviklingen. Den gang var det ganske vanlig å være engstelig for å gå tom for strøm, avslutter Knut Skogstad.

Tretthetsvarsling er et eksempel på dagens førerassistsansesystemer.

Tretthetsvarsling er et eksempel på dagens førerassistsansesystemer.

Du er vel medlem?

Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved service
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i Klubb MECA har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.