Skal du kjøpe bruktbil? Her er rådene du trenger

Skal du kjøpe bruktbil? Her er rådene du trenger

I en tid med dramatisk redusert nybilsalg, koker det til gjengjeld i bruktbilmarkedet. Det bekrefter Terje Dahlgren, forretningsutvikler og bilspesialist i Finn.no.

Dahlgren kan fortelle at også dyrere brukte biler nå selges raskere enn tidligere i år.

– Men fortsatt er det biler med fossile drivlinjer som selges klart raskest, fastslår han.

.– Temperaturen i bruktbilmarkedet er like høy i år som i rekordåret 2022. Akkurat nå ser vi en skikkelig lysning igjen for de dyrere bilene – også elbiler, men det er dessuten normalt at aktiviteten tar seg opp litt sesongmessig på denne tiden, sier Dahlgren.

– Hvordan er interessen for brukte diesel- og bensinbiler?

– Det er disse bilene som omsettes klart raskest. Markedet er fortsatt betydelig tyngre for elbiler, sier han, og legger til at publiseringstiden for dieselbiler de siste tre månedene er 21 dager, for bensinbiler 25 dager – og for elbiler og hybrider 38 dager.

Terje Dahlgren, forretningsutvikler og bilspesialist i Finn.no

Terje Dahlgren, forretningsutvikler og bilspesialist i Finn.no

Flest dieselbiler

– På samme tid i fjor var faktisk publiseringstiden for elbiler helt nede på 14 dager – men siden da har den også vært helt oppe på 47 dager, før den nå altså er på vei nedover igjen.

Både for diesel- og bensinbiler har disse tallene vært langt mer stabile – og for begge disse kategoriene er etterspørselen fortsatt høy. At mange slike biler for tiden også eksporteres, er med på å holde etterspørselen oppe, fastslår Terje Dahlgren.

Han kan fortelle at fortsatt har dieselbilene den klart høyeste markedsandelen blant bilene som omsettes via Finn.no. De siste tre månedene var markedsandelen for dieselbiler 42,7 prosent, mens bensinbiler sto for 22,5 prosent, elbiler 22,1 prosent og hybrider 12,7 prosent.

Elbiler litt ned

– Dette bildet av bruktbilmarkedet har vært stabilt over noe tid, men vil selvsagt gå noe nedover for fossile drivlinjer i det lange løp, siden det etter hvert ikke vil komme nye dieselbiler ut på bruktmarkedet. Fra i fjor til i år har prisene for diesel- og bensinbiler nesten ikke gått nedover. For elbiler har prisene gått noe ned, på grunn av endringene i nybilpriser som startet med Teslas prisjustering 13. januar. Disse ser nå også ut til å ha stabilisert seg på et noe lavere nivå, sier Terje Dahlgren.

Viktig sjekkliste!

  • Hva er det viktig å sjekke?
  • Det er en hel del detaljer du fint kan sjekke selv – her er en liten sjekkliste:
  • Servicehistorikk – er alle servicer fulgt?
  • Er registerreimen skiftet? I tilfelle ikke – når skal dette skje, og hva vil det koste?
  • Har bilen hatt skader?
  • Har den vært chiptrimmet?
  • Har frontruten skader eller er mye slitt?
  • Sjekk alle åtte hjul for mønsterdybde og mulige skader.
  • Se etter rust – og husk at det alltid er mer rust enn du tror!
  • Når var bilens siste EU-kontroll?
  • Sjekk alle elektriske funksjoner – fra varmeseter til klimaanlegg.
  • Pass på at ingen varsellamper lyser!

Lag budsjett!

Hva skal så bruktbilkjøperen som begir seg ut i dette markedet være spesielt oppmerksom på? Vi retter spørsmålet til Benny Christensen, bilteknisk konsulent i NAF.

– Man må starte med å lage et budsjett. Hvor mye penger skal man bruke på bilkjøpet, og hvordan skal det finansieres? Dersom man skal kjøpe en litt eldre bil, er det dessuten smart å sette av litt ekstra penger til uforutsette utgifter.

Benny Christensen ved Porsche-motor

Benny Christensen, bilteknisk konsulent i NAF

Mindre bil – eller stor?

Det neste man må gjøre er å definere behovet. Det er dumt å kjøpe en liten sportsbil, dersom det man trenger faktisk er en 7-seter med ekstra plass til barnevogn! Tenk også gjennom om du faktisk trenger firehjulsdrift, for dette koster ekstra. Og så må du vurdere hvor du vanligvis kjører, og hva du skal ha med i bilen.

Husk at en mindre bil som regel koster mindre enn en stor, og det kan være smart å velge en nyere mindre bil enn en eldre stor bil, sier Christensen videre, og minner om at i bruktbilbutikken er det viktig å la fakta – ikke følelser – styre!

Ha realistiske forventninger

– For elbiler blir det kanskje litt annerledes?

– Ja, her er det for eksempel vanskelig å finne ut noe om tilstanden til hovedbatteriet. Det kan være lurt å høre med selger hvor langt bilen går på sommer- og på vinterføre, og ta dette med i kontrakten som en sikkerhet ved mulig reklamasjon, sier han videre.

– Hva med garantier?

– Dette er et punkt man bør være veldig bevisst på og få skikkelige svar om, uansett hvilken bil det er snakk om. Husk at handel med bruktbil topper statistikkene hos Forbrukerrådet. Dette kan også ha noe med forventninger å gjøre, så mitt råd er å ha realistiske forventninger til den bilen man skal kjøpe.

Det er jo sånn at om man kjøper en bruktbil for 50.000 kroner, så må man kanskje være forberedt på en bremsereparasjon om et halvt års tid, sier Benny Christensen, som avslutter med å minne om hvor viktig det er å skrive kontrakt.

– Ja, og få med litt mer enn navn og kjøpesum. Pass på å få inn i kontrakten alt som er avtalt – og alt som skal følge med, sier han.

Dette må du passe på!

Hos Forbrukerrådet er klager på bruktbilhandel en gjenganger, slik det har vært det i alle år.

– Hva er de mest vanlige klageårsakene på bruktbil?

– Det er at kundene mener den tekniske tilstanden er dårligere enn. forventet. Vi fører imidlertid ikke statistikk over om det er motor, rust eller andre årsaker som fører til klager, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Han konstaterer at bruktbiler har ligget på klagetoppen så lenge han har jobbet i Forbrukerrådet.

Thomas Iversen juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet

Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen

Forbrukerrådets sjekkliste:

  1. Skriv kontrakt. En skriftlig avtale beviser hva som er avtalt. Benytt gjerne Forbrukerrådets kontakt, og ta vare på annonsen for bilen.
  2. Sjekk kilometerstand, årsmodell og EU-kontroll. Dette sjekker du hos Statens vegvesen.
  3. Sjekk om det er gjeld knyttet til bilen. Dette sjekker du enklest hos Brønnøysundregistrene – brreg.no Ta vare på utskriften, slik at du kan. dokumentere at du har vært i god tro dersom det oppstår problemer i ettertid.
  4. Sjekk om årsavgift er betalt. Årsavgiften er siden 2018 en del av bilforsikringen.
  5. Sjekk at den som selger bilen også er eier av den. Selgers legitimasjon må stemme med navnet på bileieren i vognkortet. Betaler du til en som ikke eier bilen, risikerer du å miste både bil og penger! Send SMS til 2282 og skriv REGNR foran registreringsnummeret på bilen, så får du beskjed. Tjenesten koster tre kroner.
  6. Sjekk tilstanden på bilen. Be om prøvekjøring, og få gjort en test hos et godkjent verksted. Bruk gjerne tilstandsrapport som er utarbeidet av Forbrukerrådet og Norges Bilbransjeforbund.
  7. Sjekk om det er garanti på bilen. Dette kan gi deg for eksempel forlenget klagefrist eller gratis reparasjon. Forutsetningen for at garantien skal gjelde, er at tidligere eier har fulgt vedlikeholdsprogrammet for bilen.

Du er vel medlem?

Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.
  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved service
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i Klubb MECA har du også:
  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.