Veteranbiler i Norge:
– Har de en fremtid etter elbilens inntog?

To damer poserer foran en fontene ved en hvit Ford Taunus 12 M med rødt tak en gang på 60-talletDet selges så godt som ikke nye biler med bensin- eller dieselmotor i Norge lenger. Elbilene er enerådende på markedet, og har i praksis vært det de siste årene. Hva vil dette bety for den fremtidige interessen for veteranbiler og klassiske bilmodeller?

Publisert: 24.oktober 2025
Forfatter: BilMedia, en avdeling i Bilforlaget, for Bilverkstedkjeden MECA

Entusiastbiler i Norge – en levende bilkultur

Det finnes land der det faktisk er forbudt å ta vare på gamle biler, men slik er det heldigvis ikke i Norge. Interessen for det vi med et samleord kan kalle entusiastbiler er sterk og levende her i landet, og akkurat det deler vi med alle våre nordiske naboer. Det er aldri langt mellom gamle biler som er nennsomt tatt vare på i Sverige, Danmark eller Finland heller.

Hva skjer med veteranbiler om 40–50 år?

Et fellestrekk for disse bilene, er at de aller, aller fleste har forbrenningsmotor med enten bensin eller diesel som drivstoff. Dette betyr at nevenyttige eiere kan skru selv – både for å justere og tilpasse ting, og for å skifte både mindre deler og større komponenter. I dette ligger også mye av gleden ved å ha en entusiastbil i garasjen. Eller flere, slik overraskende mange faktisk har.

Men hva skjer når en elbil har blitt 30, 40 eller 50 år gammel?

For elbilen gir lite rom for gjør-det-selv-mekanikeren, det eneste han kan skru på selv her, er karosseriet og bremsene. Punktum. Høyvoltjobbing stiller krav en gjennomsnittlig bileier selvsagt ikke tilfredsstiller.

Veteranbiler, entusiastbiler og andre bevaringsverdigekjøretøy som er 30 år eller eldre skal ha periodisk kjøretøykontroll (PKK) hvert femte år. Disse må være EU-kontrollert og godkjent det året de fyller 30 år.

200.000 entusiastbiler i Norge – og flere kommer

Og hva skjer når en av dagens elbiler har blitt 15 år gammel, og fremdriftsbatteriet ryker?

Slik det ser ut i dag, er prisen på et nytt batteri så høy at det normalt vil være uinteressant å få bilen i drift igjen.

Vil noen være interessert i å ta vare på et dødt karosseri – for enhver eier av en veteranbil eller en annen klassisk bilmodell underskriver sju dager i uka på at det er nettopp det å få bilen til å gå og kunne ta en kjøretur som gir den aller største gleden.

Ifølge Thomas Falkenberg, formann i Norsk Veteranvogn Klubb, finnes det for tiden ca. 200.000 biler som kan klassifiseres som entusiastbiler her i landet. Han er blant dem som tror at dette tallet neppe vil synke nevneverdig etter hvert som dagens elbiler passerer aldersgrensen for veteraner.

Men med tidsriktige klær sitter på sin burgunder åpne veteranbil

Thomas Falkenberg, styreleder i Norsk Veteranvogn Klubb, er overbevist om at bilentusiastene har en sikker plass også i fremtidens bilisme. Foto: NVK

Elbiler som veteranbiler – er det realistisk?

– Vil den ekte bilentusiasten overleve den elbileksplosjonen som teknologiskiftet har medført?

– Ja, så absolutt! Det er klart vi må ha lov til å kjøre de gamle bilene og motorsyklene våre, og så må vi ha drivstoff som passer, selvfølgelig. Gitt disse to premissene, så lever dette evig, tror jeg, sier Thomas Falkenberg.

– En viktig årsak er at dette er gøy, og at det er fine ting; det er kulturhistorie, og det er ting som folk setter pris på, ikke sant? Ikke alt er slik, gamle skrivemaskiner, for eksempel – slikt finnes nesten ikke lenger. Også dette var jo fine ting i sin tid, men de var mer absolutte på en måte – enten-eller. Idag er det nok bare noen få entusiaster som har tatt vare på slike, sier han videre.

98 oktan må til for å bevare klassiske biler i Norge

– Et annet eksempel er hvordan entusiastbiler behandles i enkelte andre land. I for eksempel Sør-Korea er det ikke lov til å ha gamle biler, det er rett og slett forbudt. Det eneste som finnes er muséer, og det er jo biler som ikke blir kjørt.

Så man kan ødelegge dette hvis man vil, men vil man opprettholde det må man ivareta de to premissene jeg nevnte innledningsvis. I Norge er vi dessuten så heldige å ha et kongehus som også har flotte og til dels eldre biler som en inspirasjon.

Vi opplever dessuten at Miljøpartiet De Grønne (MDG) nå gikk i bresjen for å bevare 98 oktan bensin, som er en forutsetning for en del eldre kjøretøyer, sier Thomas Falkenberg.

Svart Peugeot 404 fra 1960-tallet i en park foran en gammel herskapelig bygning

Peugeot 404 fra 1960-tallet er etterspurt som veteranbil. Foto: Peugeot

Veteranbiler, entusiastbiler og andre bevaringsverdigekjøretøy som er 50 år eller eldre er fritatt for EU-kontroll, hvis de har gjennomført Periodisk kjøretøykontroll (PKK) og blitt godkjent i det året kjøretøyet fylte 50 år,

 

Kan Tesla bli en av fremtidens klassiske biler?

– Du er jo en av dem som mener at nordmenn fortsatt vil trykke veteranbiler og klassiske modeller til sitt hjerte også etter 2040/2050?

– Ja, det håper jeg da inderlig!

– Et tilleggsspørsmål her: Hvem tror du vil ta vare på en 15 år gammel elbil med defekt batteri?

– Jeg hadde en gang en 1. april-spøk om elbiler, som blant annet også ga tilbakemeldinger om at det nå var på tide at vi tok opp slike biler som for eksempel Tesla som bevaringsverdige. Det er klart det finnes folk som synes det er gøy, dette også.

Karosseri og bremser – begrenset glede for den som vil skru

– Nå finnes det jo elbiler helt tilbake fra 1901. Trygve Krogsæter restaurerte en nå som han satte inn nye batterier i, og fikk det til å fungere.

Med veteranbiler er det jo slik at statusen er å ha bilen på veien og få den til å gå. Det kan godt hende at det finnes entusiaster med elbiler også, så lenge de virker. Men jeg tror jo at dette blir en litt annen gruppe.

– Hvilket veteranbilpotensial har en elbil – der man nesten ikke kan skru på annet enn karosseriet?

– Ja, og bremsene da. Ja, det er en begrensning. Det er jo mye mer gøy å skru på for eksempel en gammel Ford, sier han.

Lys grå VW Boble A

…og så Bobla, da – den kan vi ikke hoppe over! Foto: Møllerarkivet

Nordisk veteranbilinteresse – Sverige, Danmark og Finland

– Og veteranbilinteressen er noe vi deler med våre nordiske naboer?

– Ja, i høyeste grad. Danskene har veldig mange flotte biler, og også svenskene har flere flotte biler enn oss. Noe av dette går selvsagt tilbake til at de hadde adel på en helt annen måte, og at de har hatt en helt annen bilkultur. Og så har de kjøpt opp mange av de fine bilene vi hadde, der har svenskene vært helt rå. Amerikanere har også kjøpt opp mange biler her i landet, forresten – spesielt på 1960-tallet ble mange fine biler hentet «over dammen», sier Falkenberg.

Oransje volkswagen-beetle fra 1972

Bilentusiaster med flere kjøretøy – en voksende trend

Norsk Veteranvogn Klubb har eksistert siden 1952, og har for tiden rundt 950 medlemmer, men klubben har vært helt oppe på et medlemstall på 1500. Den siste av dem som hadde vært medlem helt siden stiftelsen – sønn av initiativtakeren til NVK – gikk bort tidligere i år, forteller han.

– Hvor mange biler er i medlemmenes eie idag?

– Det har jeg ikke noen nøyaktig oversikt over. Det er jo også mange som har to eller tre biler, eller ti eller tolv, for den saks skyld, sier Thomas Falkenberg til slutt.

Når er fristen for EU-kontroll på din bil?

Skriv inn registreringsnummer på bilen din nedenfor og sjekk PKK fristen for din bil.

Nærmet det seg fristen for EU-kontroll?

Får du ikke EU-godkjenning på bilen innen fristen kan det føre til avskilting av bilen og dårligere sikkerhet for deg og andre på veien.

Bestill EU-kontroll i dag!

Du er vel medlem i vår kundeklubb?

Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved bilservice
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i MECA kundeklubb har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.