Kjenn din kjørestil

Pål Anders Ullevålseter og Øyvind Årbogen tester kjørestil

Foto: Norges Trafikkskoleforbund

 

Pål Anders lot seg ikke lure: – Her var det ikke mye å utsette!

Et morsomt faktum er at de aller fleste norske bilførere selv mener at de kjører bedre enn gjennomsnittet. Skulle dette stemme, må de få som er litt mer ydmyke være helt forferdelige bak rattet. Men er det faktisk slik?

Eller er det kanskje heller slik at de fleste av oss gjennom år ut og år inn bak rattet legger oss til en egen kjørestil, kanskje med flere ulike uvaner? At noen er mindre nøye enn andre kan vi daglig se ved for eksempel manglende bruk av blinklys og kjøring mot rødt lys.

For å finne svar, utfordret vi den velkjente motorsportutøveren Pål Anders Ullevålseter (53) til en kjøretur i Sandvika-Oslo området, med den erfarne trafikklæreren Øyvind Årbogen som «sensor» i passasjersetet. Øyvind har selv vært trafikklærer i nærmere tre tiår, og er nå ansatt som senior rådgiver i Norges Trafikkskoleforbund.

Pål Anders har hatt førerkort siden 1986, og har kjørt både små og veldig store biler. Han liker å kjøre bil, men betyr dette samtidig at han har styrt klar av uheldige vaner og uvaner bak rattet?

– Jeg er dritnervøs, var åpningsreplikken til Pål Anders mot sensor i høyresetet før turen startet fra Sandvika.

– Ta det bare med ro, jeg skal jo bare følge med på kjøringen din – og lover å gi beskjeder om hvor vi skal i god tid. Jeg vil se på om du skaffer deg godt handlingsrom, hvordan du tilpasser kjøring og fart, og hvordan du ser fremover i trafikken, sa Øyvind Årbogen som en beroligende startkommentar.

Fra Sandvika gikk turen ut på E18 mot Høvik og Oslo, og Pål Anders demonstrerte helt fra starten at blinklysbruk er noe han er nøye med. Ros fikk han også for kjøringen i rundkjøringer – og dem er det jo mange av!

– Veldig bra, kommenterte Øyvind Årbogen. – Du har fin inngang til rundkjøringene, og holder linjen godt til du er igjennom. Du faller også fint og naturlig inn i trafikkbildet, og kjører generelt riktig og avslappet, tilføyde han.

Pål Anders testkjører

Foto: Norges Trafikkskoleforbund

Etter å ha svingt av mot Fornebu, jobbet Pål Anders litt med å finne riktig fil mot Snarøya, men fant den etter å ha sluppet forbi en tippbil som tydelig viste at den i alle fall ikke hadde tenkt å slippe oss foran! På E18 igjen videre mot Skøyen gikk det rolig og behagelig i høyre fil, med god margin til fartsgrensen.

– Det går jo mykt og fint dette, sa Øyvind.

– Ja, jeg vil jo ikke miste det nå, var svaret fra førersetet.

– Nei, det er det heller ikke noen fare for, repliserte «sensor», men fulgte opp med et spørsmål: – Hvorfor kjører du i 59 – 60 km/t?

– Du vet, man skal kose seg på tur – ikke stresse, var svaret.

På E18 ved Maritim opplyste bilens skiltleser at fartsgrensen var 110 km/t. – Den var ny, må ha skjedd nå, det! kommenterte Pål Anders.

 

Testsjåføren vår er veldig glad i å kjøre bil

– Tenk hva du får se og oppleve fra bilrattet, og hvilken fantastisk frihet bilen gir oss! For meg er det helt uforståelig at det i dag finnes mange som rett og slett ikke vil ha førerkort. For min egen del opplever jeg at jeg får de beste idéene mens jeg kjører – og de beste sponsoravtalene har jeg gjort underveis på Ring 3, forteller han.

 

Resultatet

Vel tilbake i Sandvika er det tid for en oppsummering fra Øyvind Årbogen. – Var det mye å sette fingeren på for kjøringen til Pål Anders?

– Nei, dette må vi fastslå var godt innafor. Pål Anders holder i motsetning til enkelte andre begge hender på rattet, og med riktig grep – stor fordel om det må reageres raskt. Han er flink med bruk av blinklys, bruker god tid ved filskifte og har bra plassering og gjennomføring i rundkjøringer. Nei, her var det ikke mye uvaner å finne. Som andre som har kjørt lenge, kjører nok også Pål Anders mye på gammel vane. Dette kan slå to veier, men for ham er det positivt. Her var det mange detaljer som stemte, med myk og fin kjøring. Så bør det jo tilføyes at han nok sikkert også var litt ekstra påpasselig på denne turen, sier Øyvind Årbogen videre.

Og Pål Anders selv – hva er hans oppsummering?

– Jeg opplevde nesten litt av de samme følelsene som da jeg kjørte opp på 18-årsdagen, men dette var selvsagt litt mindre alvorlig.
Man vil jo veldig gjerne være en god sjåfør. De fleste av oss tror jo at man kan alt, men man blir fort litt i tvil om akkurat det når man får en sensor ved siden av seg, fastslår han.

– Vi hører jo av og til om oppfriskningskurs bak rattet, som noen fnyser av. Men det bør man absolutt ikke gjøre – en slik tur som dette har de fleste bare godt av, sier Pål Anders Ullevålseter til slutt.

Pål Anders oppsummerer

Foto: Norges Trafikkskoleforbund

Generelle erfaringer

– Hva er egentlig en «normal» utvikling av kjøreferdighetene etter årevis med førerkort? Vi retter spørsmålet til seniorrådgiver Øyvind Årbogen.

– Vi ser at over tid blir de aller fleste litt roligere og litt mer tålmodige – og utvikler en økende grad av flyt, modenhet og positiv oppmerksomhet om trafikken rundt seg. Da tenker vi på personer som i hvert fall har passert 30-årsmerket, og dermed kjørt bil i 10-12 år. Dette gjelder de aller, aller fleste – dessverre unntatt dem som generelt setter fart og fremkommelighet foran trafikksikkerhet, sier han. – Når vi får barn, blir de fleste enda roligere og justerer tempoet ned – man har fått ansvar for flere.

– Er det noen vanlige feil som går igjen spesielt ofte?

– Det er jo ikke uvanlig at folk kjører litt for fort, ofte begrunnet med at små overskridelser gir overkommelige bøter. Dessverre tenker man ikke samtidig på at når farten økes med 10 km/t, så dobles bremselengden, og den forskjellen kan være fatal.

– Er det ikke mange som blåser i å bruke blinklys?

– En del gjør nok det – og noen blinker litt for sent. Jeg vil likevel ikke si at dette er noen gjengs feil. Det finnes utrolig mange dyktige trafikanter der ute, og hadde det ikke vært slik, ville ulykkestallene ha sett helt annerledes ut. Så er det dessverre en liten gruppe som gir blaffen og råkjører – men det vil alltid være noen få som ødelegger for de mange, slutter Øyvind Årbogen.

Pål Anders Ullevålseter

Pål Anders Ullevålseter (53), motorsykkel-ess som har deltatt tolv ganger i legendariske Rally Dakar, med 2. plass i 2010 som beste enkeltplassering. Han tok VM-tittelen sammenlagt i 2004, og ble Europamester i enduro i 1998. Før den imponerende enduro-karrieren, var det motocross det handlet om – helt til 1997.

Pål Anders har med årene dessuten blitt et velkjent ansikt gjennom å delta – og vinne – i realityserier som Isdans, 71 grader nord – Norges tøffeste kjendis, Farmen kjendis og Mesternes mester. Han har også vært deltaker i Skal vi danse.

Pål Anders Ullevålseter med motorsykkel og bil